Skrevet av Emne: Silva hodelykt  (Lest 10475 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Cato Sture

• Gjest
Silva hodelykt
« på: 19.07.2006 15:31 »
Har sett på en Silva 780 høyeffekt hodelykt. Den skal ha veldig godt lys, men ulemper er kort levetid på batteriet, som må gjenopplades etter bare 2,5 timer, samt at vanlige utskiftbare batterier blir brennende varme... Og så er den dyr.

Er det noen som kjenner denne lykta og eventuelt har gjort noen erfaringer med bruk av denne under jorda?

Cato

Cato Sture

• Gjest
Sv: Silva hodelykt
« Svar #1 på: 19.07.2006 15:34 »
Øøh... beklager, jeg skrev feil, lykta heter Silva 480. Det finnes også en som heter 478. Hva er forskjellen på disse? Ekspeditøren i forretningen kunne ikke forklare det.

Cato

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #2 på: 19.07.2006 15:48 »
Det er samme lykta men 478 er beregnet for å kunne bli festa på hjelm med borrelås (noe jeg forøvrig er skeptisk til).

Denne lampa virker ikke holdbar nok til å bruke på grottetur da alt som er med på grottetur får juling, spesielt pga størrelsen, den kommer til å være veldig utsatt for slag. Det står heller ingenting om motstandsdyktighet for vann og det er veldig vesentlig da alt på grottetur blir gjennomvått til tider.

Her finner du manualen til lampene

Francis :D
« Siste redigering: 19.07.2006 16:02 av Francis D. P. »

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #3 på: 27.12.2006 00:18 »
hvilken spenning er det på batteripakken som brukes til denne lykta? finner bare at den har pærer på 10 og 20 Watt og batteri på 4,5 og 9 Ah. kanskje en kunne finne andre batteri som gir lengre brenntid.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
« Svar #4 på: 27.12.2006 00:19 »
12 Volt

Edit: Dette var feil fra min side, se senere innlegg...     Tom
« Siste redigering: 27.12.2006 15:25 av TomDahl »

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #5 på: 27.12.2006 00:25 »
regner du det ut, eller vet du det bare? Ah, er det amperetimer, og sier noe om hvor lenge batteriet varer ved en gitt effekt? hvordan beregnes antall AH for et batteri?

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #6 på: 27.12.2006 00:28 »
Vet det bare. Ah er antall timer x antall ampere, et 1Ah batteri gir f.eks 1 A i en time, eller f.eks 0,5A i 2 timer. Og så videre.
Fremfor alt sier Ah noe om hvor lenge du vil ha lys fra batteriet.
Fikk du en Ah a opplevelse nå?

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #7 på: 27.12.2006 00:37 »
etter mine beregninger skulle en med 10 W pære og 12 V spenning kreve 0,83 A. med batteri på 9 Ah har en lys i 10,8 timer???

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #8 på: 27.12.2006 00:39 »
Stemmer!

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #9 på: 27.12.2006 00:42 »
men hvordan kan en måle eller beregne hvor mange Ah et batteri har? på et oppladbart AA står det 1,8 Ah, på et AAA 0,75 Ah. på mitt LR 14 (mellomstort batteri) står ingenting.

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #10 på: 27.12.2006 00:48 »
For det første ble jeg usikker på om kanskje noen av Silva lyktene er på 6 Volt. Så ta dette med 12 volt med en klype salt.
Ellers måles antall Ah ved å belaste batteriet på en standarisert måte og sette på en Ah måler som ser hvor mange ampere som ytes til batteriet er tomt og ganger det med antall timer som gikk til det ble tomt (litt forenklet).
Selv har jeg et slikt apparat som er mikroprosessorstyrt.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #11 på: 27.12.2006 00:51 »
har tilgang på noen gode gamle gruvelykter med to pærer og digert, tungt batteri som en må fylle på vann av og til. har ikke målt, men kan det tenktes at batteriet er på 12 V og kunne brukes til silva-lykten? eller finnes det andre alternative batteri som varer 12-18 timer, og ikke veier mer enn 2 kg? det er jeg villig til å ha på ryggen for et så godt lys. om noen skulle ha en god gammel karbidlykt de selger billig er jeg også interessert. det er mye mer koselig med det gulaktige lyset fra halogenpærer og karbidlykter. led gir jo bare et kaldt grå-blått lys. dessuten har noen "dumpet" store mengder kalsiumkarbid i begge greftgrottene. burde enten brukes opp eller tas med ut. vel, ut må det jo uansett, brukt eller ubrukt.  

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #12 på: 27.12.2006 15:21 »
Beklager, de omtalte Silva lyktene er på 6 volt. De har 10 stk 1,25V NiMh batterier, men de er koblet 5 og 5 parallellt som 6V.
Da blir regnestykket litt annerledes; med 10W pæra blir det 1,67Ampere og  brenntid ca 5,4 timer med et 9 Ah batteri.
Synes ellers Silva lyktene har to ulemper; litt for store for grotting og litt for dyre.
Er enig at det blir et litt vel hardt lys fra LED, skulle tro dette er et luksusproblem, men hvorfor tenner man et stearinlys av og til for å heve stemningen...
Trøsten er at det nå kommer LED med et mykere lys. Fordelene med LED er jo at man slipper å bekymre seg for at lampa må skiftes, også får man som oftest litt mere lys ut av de batteriene man har.

Det kan ellers godt være at lyktene som du omtaler er på 6 Volt. Om batteriene er defekte er nye blybatterier den billigste (men tyngste) oppladbare strømkilden man kan ha. Men pass på at de ikke lekker syre... det skal ikke mye til før man får mangelfull hud/kjøttmengde på en kroppsdel...
« Siste redigering: 27.12.2006 15:24 av TomDahl »

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #13 på: 27.12.2006 15:33 »
batteriene er helt i orden. noe som engang ble brukt i gruvene i sulitjelma. alt står i et ladestativ med plass for 12 enheter. og det finnes en mengde ekstra batteri, lykter og reservedeler. husker ikke i farten hvilket merke det er, men det ser ut til å være god kvalitet. har sett silva-lykten uten batteri på nettet til 1000-1200 kr. men samtidig hørt rykter om at petzl kommer med en ny super-lykt i februar, med stor reflektor og mange watt. en reell konkurrent til silva-lykten sies det, til ca halve prisen. men sikkert LED det også.

Utlogget Harry

• trrr
  • Senior medlem
  • *
  • 2-3-5-10 Er gode tall
« Svar #14 på: 27.12.2006 16:55 »
Husker ikke i farten hvilket merke det er, men det ser ut til å være god kvalitet.

Det er helt sikkert Oldham Mining Lamps.
Jeg bruker ofte Oldham lykten min når jeg er i horisontale turer i gruvene.
Sigurd Stave Maskin har egne belter til og feste batteriet i.

http://www.stavemaskin.com/no/BB/oldham/index.htm
http://www.enersys-hawker.com/english/mining.asp?lang=e

Alle innlegg (C) Harry V. Nilsen