Skrevet av Emne: hjemmelaget winch  (Lest 15350 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
Sv: hjemmelaget winch
« Svar #15 på: 02.06.2006 10:02 »
Men det største for min del, er tilfredsstillelsen av mestring, det å kunne lage noe som samler og bringer gruppa ett hakk videre.

Her er jeg helt på linje med deg, Erik. Jeg har tenkt - uten å skrive det - at bildene og det dere forøvrig driver med røper en utrolig kreativitet og dugnadsånd. Jeg prøver ikke å få dere fra winch-ideen, men heller hjelpe til med å raffinere den.  De store winch-operasjonene (også i RJR) hvor den ble brukt som livline, har det alltid wært en telefontråd med. Jeg tror at en av PSM utgavene hadde telefontråden inni kjernen av wiren. I dag finnes helt ny teknologi som sikkert kan gjøre slike operasjoner fleksible.

Jeg reiser ett nytt, teknisk problem i en annen tråd: Maypoling
... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
« Svar #16 på: 02.06.2006 12:28 »
Min tur å belaste dere med litt "linkbombing":
Sea King og andre helikoptere tror jeg bruker Goodrich wincher; http://www.hoistandwinch.com/ eller Breeze-eastern http://www.breeze-eastern.com/products/hs16600.htm
Men slikt utstyr er sikkert svindyrt, har likevel sendt en forespørsel for moro skyld.
Ellers har vi andre produsenter/løsninger også: http://www.paillardet.com/en/rescue-hoist.html en annen patent, kanskje noe inspirasjon å hente her?
Ellers burde det være mulig å forsøke med radiostyring, ser for meg at ihvertfall en radiostyrt nødstopp kunne vært en ide? Geir W har erfaring med radiostyring også i grotter/gruver.
Men sikkerheten bekymrer meg litt ved selvbygg, selv om helikopterwinsjer sikkert er dyre, er de i hvert fall til å stole på ved riktig bruk.

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #17 på: 03.06.2006 09:57 »
Joda, helikopterwinch var svindyrt. Billigste Goodrich helikopter redningsheis koster kr 550 000,-...!
Og de har bare kapasitet på maks 300 fot, (91 meter) med wire. Og løfter to personer.
Det er masse wincher ("Hoist") å finne på nettet, men sjelden å se noen med høy sikkerhetsfaktor som sentrifugalbrems o.l.
Men emnet i tråden var jo hjemmelaget winch, best å holde kjeft...
Ellers så jeg denne vinsjen til salgs for kr 6000, med bensinmotor, clutch og brems:
« Siste redigering: 03.06.2006 14:54 av TomDahl »

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
  • Jada, jeg vet at det koster penger å nå målet !!
« Svar #18 på: 04.06.2006 17:26 »
hvor fant du winchen

Utlogget Lacket

• Nytt medlem
  • *
« Svar #19 på: 04.06.2006 22:49 »
http://www.bamblemek.no/

Mener ar disse guttene kan ha noe av intresse, vi har en slik en på jobben (mener det var av BMI vi kjøpte den) til å dra opp 16 mm tau med. Regner også med at den kan løfte en del utstyr.  Men den er ikke beregnet på persontransport. Taumopeden fra actsafe er jo ett alternativ, men dyr.

Kenneth G
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
"KISS - Keep It Simple Stupid"

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #20 på: 04.06.2006 23:38 »
Det enkleste er etter min mening å ta bena til hjelp som vi alltid har gjort....

Francis :D

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #21 på: 04.06.2006 23:49 »
http://www.bamblemek.no/

Mener ar disse guttene kan ha noe av intresse, vi har en slik en på jobben (mener det var av BMI vi kjøpte den) til å dra opp 16 mm tau med. Regner også med at den kan løfte en del utstyr.  Men den er ikke beregnet på persontransport. Taumopeden fra actsafe er jo ett alternativ, men dyr.

Kenneth G

Jeg håper du har sett vår kommende tur til Kongsberg, dette er nok noe for deg, så jeg håper du har anledning ;-)

Erik

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #22 på: 05.06.2006 10:41 »
eller hva med denne, og pris, knappe 10lapper

http://www.portablewinch.com/index.html

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #23 på: 05.06.2006 14:34 »
Portablewinch så jammen liten og grei ut forsåvidt. Ikke problem med taulengden i hvert fall!
Har likevel ikke helt god magefølelse når det gjelder sikkerheten, uansett hvilken winch vi snakker om.
Vinsjen som jeg hadde bilde av er på auksjon på Ebay:

Men frakten er et problem, så ikke legg inn bud uten videre...
« Siste redigering: 05.06.2006 23:24 av TomDahl »

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
Re: Sv: hjemmelaget winch
« Svar #24 på: 06.06.2006 00:10 »
Tror ikke Wiren er noe problem skal kun løfte max 100 kg og sin egen vekt.
en 5 mm wire har en min. effektiv bruddlast på 1330 kg
og en 6 mm wire har en min. effektiv bruddlast på 2000 kg
hvis vi bruker 6 x 19 + fiber core.

A wire with a fibre core is a bad idea for caving, especially if you want to make things at home yourself. It's much harder to make a secure fastening to a wire that has a fibre core, because it compresses and changes shape when you attach a clamp. Plus a fibre core holds water and increases the rate of corrosion of the wire.

A capstan winch like the "portable winch" posted by Eirk is totally lethal if used with wire. Because the wire is not rolled up on a drum, it relys only on friction. When the wire is wet and muddy the friction will be approximately zero and the winch won't work. If you read "life on a line" you can get more detail about this. Apart from this, imagine hauling someone 100m with this kind of winch and taking care of 100m of wire rope. The oinly sensible way of dealing with it is to wind it on to a drum...in which case you might just has well have used a winch with a drum in the first place.

Sorry to be rather negative in my posts about this subject. Winches sound like a great idea, but it is NOT easy or cheap to build a safe  winch for caving, nor is it an unskilled job to be in charge of a winch when someone else has their life hanging on the end of it.

I'm a bit confused. Most people on this forum seem to prefer 11mm rope because it's safer than thinner rope. Well, I would much rather go down a deep mine shaft on 8mm rope than on a home-made winch. Something definitely does not add up here.

Mark

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #25 på: 06.06.2006 00:14 »
ved bruk av capstan er det selfølgelig tau som gjelder

Utlogget Harry

• trrr
  • Senior medlem
  • *
  • 2-3-5-10 Er gode tall
« Svar #26 på: 06.06.2006 09:41 »
Taumopeden fra actsafe er jo ett alternativ, men dyr.

Har hvert i kontakt med Norske importør av Odyssé PME Taumoped,
Ja den kostet noen kroner: 28,084 kr + moms.

Med på kjøpet fikk man en alu koffert med forsterkede hjørner, I'D, ASAP og noen karabinere.
Det kreves sertifikat og kurs i tauteknikk.
Da feil bruk kan føre til at mopeden slurer på tauet og sliter det av.

De hadde en demokjørt taumoped, gått ca 500 meter tau, 2000,- i avslag.
Alle innlegg (C) Harry V. Nilsen

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #27 på: 07.06.2006 23:23 »
Dette har lite med vinsj å gjøre, men likevel - den boken grottemannen omtaler
Sitat
Dette finnes å lese i Haoroun Tazieffs bok 'Dødshulen i pyreneene'
heter på dansk 'Eventyrlige Huler'. En noe koseligere tittel!