Skrevet av Emne: Gode grottedresser, noen anbefalinger?  (Lest 22078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Terje

• Junior medlem
  • **
Gode grottedresser, noen anbefalinger?
« på: 15.05.2006 19:59 »
Har gjennom årene benyttet meg av alt fra avlagte og fort utslitte bomullsdresser fra Mo Industripark (gratis, anbefales ikke, mister fort tråder og tøylapper, suger vann som en svamp), til Løvolddresser (rundt 6-700,-, noe vanntett, lite slitesterkt, ok for små turer), motorsykkelregndresser (? pris, vanntett, hull på sekunder med tilhørende tøyrester), og videre til Petzl-dresser som Styx (husker ikke prisen, solid, gul og vanntett, puster ikke), og den røde til Petzl (som jeg ikke husker navnet på, kostet over 2000,- i beiargrottene var den like holdbar som Løvolddressene til 1/4 del av prisen), etter litt argumentering med Trygve Alm via selger Spesialsport i Beiarn fikk jeg etterhvert pengene igjen. Den dressen egner seg dårlig for de grottene jeg går i, hvor det ofte er uren marmor.

Er veldig fornøyd med Dragon Caving Gear`s dresser,http://www.dragon-speleo.co.uk, (kjøpte herfra en modell tilsvarende Diagonal til ca 66 pund, kombinert med en fleece dress fra samme produsent), men den ble dessverre litt for kort i ryggen, de syr på mål. Er laget av Cordura, med god slitestyrke, selv om jeg har klart å lage hull i den også. Corduraen er tett først, men puster etterhvert meget bra og blir følgelig ikke så veldig vanntett, men trekker ikke vann.

Men: har grottegruppas medlemmer noen gode anbefalinger? Gjerne skandinaviske om det finnes, lurer f.eks på kvaliteten fra Ursulas äventyr, om de i det hele tatt syr ennå? Finnes det noen norske, eventuelt noen som tar utfordringen? ???

Terje

Edit: Prioritert emnet
« Siste redigering: 14.01.2008 14:30 av Rolf »

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
Sv: Gode grottedresser, noen anbefalinger?
« Svar #1 på: 15.05.2006 20:10 »
Ursuals äventyr får sydd på bestilling (var på tur i england med de som driver det i påsken). Dressene virker veldig bra med forsterkede knær. Skal ha meg en dress i cordura for å få en pustende dress og vurderer en fra dem sterkt (skulle få en god pris :)). Bruker en pvc dress fra meander nå, den har fått noen hull men de er fikset :)

Francis :D

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #2 på: 16.05.2006 14:03 »
Jeg har en grottedress fra Warmbac. Har ikke hatt den så lenge, men er godt fornøyd.
En liten festanordning øverst i halsen er litt for trang for meg som den harmonisk avrundete mannen jeg er.
Men ellers er den helt grei.
Kjøpte den fra inglesport.

" Warmbac Nylon Oversuit PU proofed Cordura, robust, abrasion and tear resistant, detachable hood, pocket, neoprene cuffs, heavy-duty 2-way zip, crotch diamond, designed to allow maximum movement. Red body, Royal arms or Royal body, Red arms. Sizes: S, S+,M, M+, L, L+,XL, XL+, XXL. Price:   £77.95"

se:
http://www.inglesport.com/shop/category/33/Oversuits/

Har også en Holloch confort fra Aventure Verticale (http://www.aventureverticale.com/)
Denne puster dårlig. Blir klam.
Jeg vet at Svein også har en slik.Kanskje han har noen meninger om dette.

19.5.07 Har hatt warmbac dressen i ca 1,5 år nå og er fremdeles godt fornøyd. Ingen rifter.
To lommer, en på venstre arm og en innerlomme .. greit og hensiktsmessig.
Føler meg litt som et mumitroll i den, men den gir god bevegelighet.
At halsanordningen ikke kan lukkes helt ga meg en liten overaskelse i en vannlås, men det er så.

edit: korrigert link
« Siste redigering: 09.06.2012 10:34 av Rolf »
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #3 på: 02.11.2007 14:43 »
Jeg har en grottedress fra Warmbac. Har ikke hatt den så lenge, men er godt fornøyd.
En liten festanordning øverst i halsen er litt for trang for meg som den harmonisk avrundete mannen jeg er.
Men ellers er den helt grei.
Kjøpte den fra inglesport.

" Warmbac Nylon Oversuit PU proofed Cordura, robust, abrasion and tear resistant, detachable hood, pocket, neoprene cuffs, heavy-duty 2-way zip, crotch diamond, designed to allow maximum movement. Red body, Royal arms or Royal body, Red arms. Sizes: S, S+,M, M+, L, L+,XL, XL+, XXL. Price:   £77.95"

se:
http://www.inglesport.com/shop/catalog.php?category=Oversuits
http://www.warmbac.com/Home.html

19.5.07 Har hatt warmbac dressen i ca 1,5 år nå og er fremdeles godt fornøyd. Ingen rifter.
To lommer, en på venstre arm og en innerlomme .. greit og hensiktsmessig.
Føler meg litt som et mumitroll i den, men den gir god bevegelighet.
At halsanordningen ikke kan lukkes helt ga meg en liten overaskelse i en vannlås, men det er så.

2.11.07 Fremdeles godt fornøyd med dressen. Den har fått mye juling og vært en tur innom skomaker
for å sy noen sømmer. Enkelte ørsmå rifter har det blitt.
Halsanordningen er blitt forlenget for at den skal kunne lukkes skikkelig.

14.01.08 Buksebaken fikk store hull etter møte med jomfruelig kalkfjell. Dressen er levert til skomaker
på nytt for å få forsterket hele bakpartiet.

Har bestillt meg en ny i tillegg til den jeg har.
« Siste redigering: 20.01.2008 12:35 av Rolf »

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #4 på: 03.11.2007 19:48 »
Har slitt ut to stk Petzl Styx, og er blitt litt lei av å lime korte og lange rifter. Bruker nå vanlige polyester/bomullsdresser kjøpt inn der jeg måtte finne dem. Men bruk av slike dresser av ført til at jeg er mer forsiktig der det er vått. Savner således Styx ved kartlegging av små gjørmeganger.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #5 på: 03.11.2007 22:04 »
har en petzl sud (den røde) og en warmbac. har kanskje grottet for lite ettersom jeg ikke greier å slite hull i noen av dem. warmbac er å foretrekke da den har neoprenmansjetter og neopren rundt halsen.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Bjørn Egil Johansen

• redn
  • Junior medlem
  • *
« Svar #6 på: 04.11.2007 15:29 »
Jeg bruker en gul PVC dress fra et slovakisk firma som heter Meander. Den er svært lik Petzls styx, men mye billigere. Dessverre er det ingen som importerer den til Norge. Bernies Cafe selger den, og de sender også "overseas", men da blir det jo fort litt frakt pluss praktiske vanskeligheter med toll osv. Jeg er godt fornøyd med dressen.

Dressen er her: http://www.berniescafe.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=1_4_22&products_id=47&osCsid=37eafbe8d1136f036b4cd3a0482de12e

Jeg kontaktet produsenten, men de er i utgangspunktet ikke interessert i å selge noen få. De vil ha distributører. Så hvis noen føler seg kallet....

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #7 på: 04.11.2007 16:32 »
Har samme dress selv, den er OK, men kunne godt vært mer slitesterk. Det er synd at produsenten TSA ikke finnes lengre (tror petzl kjøpte dem opp), de holdt mye bedre såvidt jeg vet.

Francis

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #8 på: 04.11.2007 16:35 »
Jeg leste forresten at hvis man bruker aquasure på alle sømmene på en warmbac (gjelder også for andre slike dresser), så holder de MYE lengre.

Francis

Utlogget Bjørn Egil Johansen

• redn
  • Junior medlem
  • *
« Svar #9 på: 04.11.2007 23:47 »
TSA tror jeg er kjøpt opp av petzl ja. Jeg tror Styx av Petzl svarte til de gode gamle TSA. En negativ ting med oppkjøpet var at dressen ble mye dyrere. Men på den andre siden så er det nå mulig å få kjøpt dressene i Norge. Jeg tror kvaliteten på TSA og Petzl er omtrent lik, men jeg har aldri hatt noen av dem.

Hva gjelder aquasure så tror jeg gjerne på det. Jeg har benyttet mye aquasure i min tid, og min erfaring er at aquasure ofte holder bedre enn stoffet i seg selv. Iblant har jeg fantasert om å støpe en hel dress i aquasure  ;) 

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #10 på: 09.11.2007 22:40 »
I prefer PVC suits. They are much easier to mend and stay waterproof better as they get old. In dry caves they are sweaty, but then a cheap cotton suit is usually OK for that situation.

PVC suits are a bit stiff, but if you pull the legs up and fasten them with "snoopy loops" aroumd your boots then you get some slack material around the knees. This makes it much easier to move.

With the Meander suit you get a very nice "Caver in Car" sticker to put on the back of your car  ;D

Mark

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #11 på: 09.11.2007 22:54 »
With the Meander suit you get a very nice "Caver in Car" sticker to put on the back of your car  ;D

I didn't get one  :o

Francis

Utlogget Svein

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #12 på: 10.11.2007 00:16 »
I didn't get one  :o

Francis

I did!

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #13 på: 23.01.2008 21:22 »
Fikk en ny Warmbac dress i posten i dag fra inglesport. Den gamle er hos skomaker for å bli forsterket.

Nydressen er forbedret litt i forhold til den gamle. Halslukningen er bedre og sømmen i skrittet er forsterket med et bredt bånd.
Innerlomme med en stor hette som passer over hjelmen synes jeg er flott.

Vi får se hvor lang tid det tar før den får sine første hull.

http://www.warmbac.com/oversuit.htm

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #14 på: 24.01.2008 00:39 »
har en petzl, en ubrukt beaver og en warmbac, alle cordura, belagt med polyuretan på innsiden. nok vanntett til mitt bruk. neoprenmansjetter ved håndledd og hals synes jeg er sentrale detaljer. sømmene har jeg forsterket med aquasure.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no