Skrevet av Emne: Therion Assistent rydder opp i og analyser tegningene dine  (Lest 1462 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Å tegne labyrintgrotter er krevende, særlig om gangene finnes i flere nivåer. Det gjelder Jordbrugrottas øvre del. For eksempel at to tegninger (scraps) burde vært én. Da må vi tegne en av dem på nytt. Svein ble så lei av det, og sikkert også lei av å høre på mine gloser, at han laget et program som fusjonerer to tegninger. Herlig!

Svein utviklet så programmet til å gjøre det motsatte, dvs. splitte en tegning. Nok en gang grunnet behov vi hadde i Jordbrugrotta.

Som følge av andre forenklingsbehov, ønske om å ha kontroll over kartleggingsdata og tegninger og behov for arealanalyse av grotten utviklet han programmet ytterligere. Svein beskriver Therion Assistent i NGB 70. Summary her: http://www.speleo.no/ngb_innh.htm#70

Du kan laste ned Therion Assistent fra www.speleo.no: http://www.speleo.no/download/

For å bruke den må du enten ha full Ms Access, noe som gir tilgang til kildekoden og følgelig egne tilpasninger, eller en Access-runtime, begge i versjon 2007 eller nyere.

Svein og jeg har testet programmet på diverse ekte therion-oppsett. Programmets tilleggsfunksjoner er til en viss grad avhengig av hvordan vi bruker Therion, særlig konteksten survey – endsurvey.
« Siste redigering: 10.07.2018 20:49 av Torstein »
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Access-runtime finnes det i osx versjon ?
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Svein

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
Access-runtime finnes det i osx versjon ?
Vet ikke. Kunne du tenke deg en parallell installasjon?

Vær oppmerksom på at forskjellen i disk- og mappeadresser mellom Mac og Win kan vanskeliggjøre importer og eksporter. Imidlertid må jeg ha noen til å teste det før jeg legger arbeid i å se om det lar seg gjøre å sette inn en "Mac-switch". Det avhenger mye av hvordan en parallell Windows tolker disken.  Det er mulig å få data inn i og ut fra tabeller uten å bruke navn på disk og mapper, men det krever full Access.