Skrevet av Emne: harness erfaringer  (Lest 9092 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
  • Jada, jeg vet at det koster penger å nå målet !!
harness erfaringer
« på: 23.02.2006 11:42 »
hallo folkens

tenker litt i retning av å anskaffe en petzl Fractio harness.

har noen erfaringer med denne

hvor finner man den rimeligst

annet verdt å merke seg

Utlogget Harry

• trrr
  • Senior medlem
  • *
  • 2-3-5-10 Er gode tall
SV: harness erfaringer
« Svar #1 på: 23.02.2006 12:59 »
Når jeg skulle kjøpe ny sele for grotte og gruve bruk sto valget mellom Fractio og Superavanti.
Jeg valgte Fractio da den har 2 reimer over ryggen.
Etter min mening er det ikke nødvendig med polstret sele i gruver og grotter da man har mer klær på seg enn ved innendørs klatring,
Også er seler uten polstring lettere og holde rene.
Jeg er kjempe fornøyd med Fractio selen min, men så er det også den første "Caving harness" som jeg har.
Alle innlegg (C) Harry V. Nilsen

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
Re: harness erfaringer
« Svar #2 på: 27.02.2006 17:37 »
I have a Superavanti. I think it is my 11th harness (I'm not totally sure about this because it's a bit difficult to remember). I think it is one of the better harnesses I have used, but it does need adjusting carefully to get the best out of it. Once I had it adjusted right it has been very comfortable and so far I think it is wearing well. The extra waist strap for the Fractio seems a waste of time to me. Around the back is never where a harness rubs or digs in. Comfort around the thighs and making sure (if you are a man) that your balls don't get squashed is much more important!

Peztl harnesses are expensive though. There are cheaper harnesses out there, some of which look pretty OK.

Mark

Utlogget Svein

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #3 på: 27.02.2006 22:36 »
Jeg har også en Superavanti, og er fornøyd. Det jeg gjerne skulle ha hatt fra Fractio er metalløkkene foran. Stoff-løkkene på Superavanti er fomlete å få inn på hovedkarabinen, og jeg liker ikke å bruke spennene når de først er regulert riktig.
En annen snedig sele er Fedra fra Alp. Den har faktisk en god brystsele inkludert i/festet på, sitteselen.

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #4 på: 28.02.2006 09:47 »
hugh sliter litt her

fractio selen ligger på 1100 rundt baut, noen som vet om denne rimeligere, fortrinnsvis nasjonalt.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #5 på: 01.03.2006 00:01 »
Har alltid kjøpt Superavanti, siden den er minimalistisk (som Mark nevner). Ulempen er at det er litt slitsomt å få den på seg (slik Svein nevner). En annen ulempe kan være at den ikke er så voldsomt behagelig å henge lenge i, kanskje Fractio er en smule bedre (har aldri prøvd den).
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Harry

• trrr
  • Senior medlem
  • *
  • 2-3-5-10 Er gode tall
« Svar #6 på: 01.03.2006 00:05 »
Skal man henge lenge i selen er vel Canyon bedre.
"Canyoning harnesses have a high tie-in point to facilitate balance when rappelling."
« Siste redigering: 01.03.2006 00:17 av Harry »
Alle innlegg (C) Harry V. Nilsen

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #7 på: 01.03.2006 09:30 »
For caving you want a low tie in, because prussiking with a Frog rig is more efficient if the Croll ascender is low. It is also easier to manage rebelays with a low tie-in.  When you are canyoning you don't normally do any prussiking, since you just abseil down. So you can have a higher tie-in.

A higher tie-in is actually safer for abseiling since you have better balance and can't turn upside down. That's why when you are abseiling with a caving harness you should have your chest harness on. People canyoning sometimes don't wear a chest harness. I think that is a mistake (whenever you are abseiling it is a good idea to be able to change over and go back up easily).

You will probably find that a Fractio gives you a slighly better situation if you are abseiling with just the harness. The extra waist band means that you are held better into the harness and the effective centre of gravity will be a bit higher. Since I never use my caving harness without my chest harness, I don't worry about this point.

Mark

Utlogget Hans Øivind Aarstad

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #8 på: 01.03.2006 10:49 »
Superavanti fungerer utmerket, bortsett fra de  >:(nylonkledde tøyhempene som gjør det vanskelig å hekte på hovedkarabinen. Hvis en slurver med å dra opp ryggstøttebeltet/ikke får selen skikkelig opp i skrittet, får en for lavt innfestningspunkt og vil fort miste balansen under rappellering og blir tømt ut av selen... Dette kunne hatt skjedd for meg i Beiarn forrige uke, da jeg ikke fikk dratt ryggstøttebeltet nok opp...
Grotting kurerer det meste, dess brattere, trangere og sleipere jo bedre! ;-)

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #9 på: 01.03.2006 12:28 »
hvordan er innfestingen for hovedkarabiner på selene dere bruker, er den stående eller liggende

Utlogget Hans Øivind Aarstad

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
« Svar #10 på: 01.03.2006 14:22 »
Superavanti: Etter hukommelsen; hempene er påsydd for stående stilling på hovedkarabinen. Siden de er av stoff er det enkelt å vri hempene under påkledningen for å komme best til med karabinen.
Jeg, som Svein, ønsker ikke å løsne på ben/hoftespennene for å enkelt få på karabinen, for deretter å fomle med stramming igjen, som gjerne trenger assistanse av kamerat for å få til korrekt stramming.
Grotting kurerer det meste, dess brattere, trangere og sleipere jo bedre! ;-)

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #11 på: 01.03.2006 18:25 »
Etter å ha ødelagt (bøyd) en Maillon, semi-circular alloy, bar size 10 mm, prøvde jeg en Maillon, Delta Steel, bar size 10 mm (4,5 tonns styrke) som hovedkarabin på Superavanti, men det ble bare tull (tøyhempene på superavanti er for store / maillon for liten, samt at jeg sjelden greide å utnytte trekantformen til noe fornuftig). Så jeg var kjapp med å få tak i semi-circular form (i stål, 3,5 tonn) i stedet, som passer utmerket til superavanti (og sikkert også Fractio).

Jeg har lurt på hvorfor Petzl lager disse tøyhempene. En mulighet er at hempene holder en semi-circular maillon i ro. Men jeg kan ikke skjønne at forskjellen i forhold til Fractio skal være av særlig betydning.

Forøvrig: Hvis valget står mellom kjøp av Superavanti eller Fractio, så har man allerede gjort rett i de viktigste valgene mtp grottesele (selv om det finnes andre gode grotteseler også).
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #12 på: 01.03.2006 18:41 »
I tell people all the time NOT to use an alloy D-maillon, precisely because they get bent!

I see no particular advantage in having the extra metal loops some harnesses have. It's just extra weight and the D maillon sits less comfortably. I have never had a harness wear out at this point (which might be an argument for having them) - it is always the material around the adjustment  buckles and just generally around the wasit which goes first. Maybe guys with bigger stomachs have more trouble getting their harness on and find the extra metal loops useful (hahaha!).

Here is something NOT to do....you can often bend a maillon back into shape (!) using either a vice or just gently tapping them with a soft hammer or a stone. They are made of quite a soft alloy, much softer than karabiners. That's why you can bend them easily. I don't recommend this, but in an emergency (i.e. you are getting you gear on at the entrance of a cave and don't have a spare) it usually works. Be very gentle and check whether the gate will close after each hit. Obviously if you bend any piece of metal many times the material will work harden and break, but bending it once is not a big deal, especially if it is only a very small bend (bending it a very small amount is enough for the gate to no longer close). So if you ever have to do this, throw the maillon away as soon as you can buy a replacement.  Yes, I have done this (and survived!), but don't put the blame on me if you don't survive....

Mark

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #13 på: 01.03.2006 19:59 »
Sitat
Maybe guys with bigger stomachs have more trouble getting their harness on and find the extra metal loops useful (hahaha!).

Helt enig! Vi med stor mage har så mye å dra på fra før, at de ekstra grammene fra metalinnfestningen ikke betyr noenting heller...

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #14 på: 01.03.2006 20:01 »
Om stål og aluminium sakset fra
http://www.caves.org/phpBB2/viewtopic.php?t=436&

Quote:
"A steel half-round Maillon Rapide is fine, but I prefer a Zicral (aluminum) one, or that new Petzl Omni half-round carabiner (which is big $$$)"

I used to use an aluminum half round Maillon Rapide, but switched to steel after some grit got into my aluminum threads and ruined them - the Maillon would no longer close. I would not have been a happy caver if that would have happened at the bottom of a pit somewhere. Does anyone actually carry a spare half round with them?
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"