Skrevet av Emne: Filmanmeldelse: «Cave»  (Lest 1305 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Filmanmeldelse: «Cave»
« på: 25.08.2016 13:12 »
"«Cave» er hverken for folk med vannskrekk eller klaustrofobi. Men kveldens avslutningsfilm av Den norske filmfestivalen i Haugesund er en frydefult velkomponert, treffsikker, passe angstgivende og på mange måter utrolig godt gjennomført nervesliter av en sjangerfilm:
Hurra for den stadig mer kyndige, 27 år gamle regissøren Henrik Martin Dahlsbakken! Med «Cave» presenterer han sin første store publikumsvinner etter snart 20 (!) års prøving og feiling.
Filmen avslutter Den norske filmfestivalen i Haugesund i dag – passende nok: Vi er ved starten av filmhøsten. Og den lover godt – etter «Cave»."

les mer:

http://www.vg.no/rampelys/film/filmanmeldelser/filmanmeldelse-cave/a/23763043/
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Sv: Filmanmeldelse: «Cave»
« Svar #1 på: 31.08.2016 20:01 »
og her er en annen anmeldelse av filmen:

"Cave er en ganske spennende og mildt klaustrofobisk thriller med ekstremsporttendenser. Filmens figurer burde nok få litt mer kjøtt på beinet, og avslutningen greier ikke helt å forløse spenninga som bygger seg opp underveis.

Men Cave er godt filmet, dyktig spilt og effektivt fortalt gjennom det meste av spilletida. Dette er en thriller som viser at Dahlsbakken har god sjangerforståelse og evne til å lage mye film med begrensede midler."

mer:

http://p3.no/filmpolitiet/2016/08/cave/

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #2 på: 17.09.2016 12:04 »
Jeg vet ikke om filmanmelderne er helt på linje med publikum her. Jeg var og så "Cave" sammen med noen kollegaer sist torsdag. Den første kommentaren som kom da vi etterpå samlet oss utenfor kinoen var: "Det er det verste mølet jeg har sett på lenge." Det var ingen som sa ham i mot.

Jeg fikk forsåvidt en mistanke om hvilket nivå filmen ligger på da jeg så traileren.

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #3 på: 02.01.2019 00:06 »
The Cave går nå på Nrk:

https://tv.nrk.no/program/KOIF75000018/cave

Filmen fremstiller et dårlig trekantdrama.

Ulike grotter fungerer som kulisser for vil trekantdramaet. Grottere vil nok kjenne igjen en rekke av dem. Det er riktig trist å se oppførselen i grotten(e).
Hender dras gjennom månemelk. Verneverdige områder eksponeres. De sliter med å ta seg frem i en romslig grottegang, til slutt setter en av dem seg fast. De har nettopp dradd sekker som er større enn ham gjennom gangen.En isøks utgjør en underlig rekvisitt og forårsaker kollaps av en grottegang. Friends brukes der alle andre bruker naturlige fester.
Grottedykking uten line. Mobilbruk inne i grotten (det kan kanskje gå an ved utgangen, men innenfor en vannlås ?)

En av grottene var kraftig tilgriset etter innspillingen, om det skyldes innspillingen vites ikke.

Jeg frykter at innspillingen har forårsaket skader på grottene og ser med stor bekymring på The Cave 2 og håper den aldri kommer.
« Siste redigering: 03.01.2019 18:55 av Rolf »