Skrevet av Emne: Hvordan definere "grotte"?  (Lest 9070 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Tore

• Global Moderator
  • Senior medlem
Sv: Hvordan definere "grotte"?
« Svar #15 på: 06.09.2011 10:02 »
Når det gjelder lengden til ei grotte er det ingen enkel sak å måle. Grotta har fraktale egenskaper litt på samme måten som et tre, ei elv eller lengden av norskekysten. Lengde til ei grotte, dvs. lengde av grottegangene er minst det man kan måle og/eller sannsynliggjøre. Alt som kan måles, med, Suunto, kikkhullsteknologi, dresserte flaggermus med mini-DistoX o.l. må kunne telle med. Det samme gjelder sannsynliggjort lengde. Hvis vi har et sluk der elva renner ned (i fast fjell) og en kilde 2,5 km i luftlinje fra sluket der det samme vannet beviselig kommer ut, så må det bety at vi har ei grotte med lengde minimum 2,5km. Alle grottelengder vi snakker om er normalt minimumslengder. Tjorve er ikke 24km lang, den er selvsagt MYE lengre. Vi har bare så langt målt 24km. Et viktig spørsmål er om det er grotta vi ønsker å kartlegge eller vår evne til å ta seg frem i grotter som grottevandrere  :)

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
« Svar #16 på: 09.09.2011 20:39 »
Kan ikke dy meg:
Hva hvis den voksne mannen er en dverg... og hva med voksne damer?
Spøk til side - jeg synes definisjonen er grei nok uten "voksen mann" begrepet.

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #17 på: 16.12.2012 23:05 »
I tidsskriftet "Grottan" nr. 4-2012 drøftes definisjonen av grotte i lederen. Dette er Sveriges Speleologförbunds offisielle definisjon av ei grotte:
"En grotte är en naturlig bildad hålighet i berg, sten eller jord. Den ska ha tak, vägger och golv, vara minst 2 m lång från mynning til innersta vägg och vara stor nog att rymma minst en vuxen person. Någon del av grottan ska vara väsentlig mörkare än dagsljuset utanför."

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #18 på: 21.12.2012 13:49 »
Ser ut til at grotter i is ikke omfattes. Det er forsåvidt ok, men stusser litt siden definisjonen tar med de fleste andre medier.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Johannes

• Moderatorgruppa
  • Fullt medlem
    • Johannes Lundberg
« Svar #19 på: 25.12.2012 17:21 »
Glaciäris kan i detta, och många andra, sammanhang ses som en metamorf sedimentär bergart (t.ex. http://earthds.info/pdfs/EDS_14.PDF eller någon annan introduktionstext till geologi).

...Frågan är snarare om det går att skriva en allmängiltig, heltäckande definition av grottor (finns grottor?!)....

/ Johannes
Johannes Lundberg
www.johanneslundberg.se

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
  • Windows NT 6.3 Windows NT 6.3
  • Browser:
  • Firefox 38.0 Firefox 38.0
    • Furuflekken
« Svar #20 på: 07.07.2015 23:48 »
Jeg lurer på hva som menes med "tverrmålet" på dagåpningen i to av de definisjonene Anders viste til i sitt startinnlegg. Er tverrmålet det samme som bredden på åpningen selv om høyden eller diagonalen er lengre?
Torstein Finnesand
you never cave alone

cato sture

• Gjest
« Svar #21 på: 08.07.2015 17:53 »
Svaret på spørsmålene som stilles her har betydning for antallet registrerbare grotter, karstobjekter og andre relevante naturfenomener som vertikale sprekker m.m.
Det er antakelig nødvendig å utvikle rutinene på hvordan objekter beskrives, og hvilke kriterier som legges til grunn når vi velger å ta med noen objekter og utelate andre.

Cato

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
  • Windows 7/Server 2008 R2 Windows 7/Server 2008 R2
  • Browser:
  • Firefox 38.0 Firefox 38.0
« Svar #22 på: 19.07.2015 11:27 »
Personlig har jeg alltid tenkt på "tverrmålet" omtrent på denne måten:
"Den lengste rette linja det er mulig å trekke i den delen av åpningen som et menneske kan passere gjennom."
Men det er altså bare min personlige "synsing".

cato sture

• Gjest
« Svar #23 på: 19.07.2015 21:15 »
SSF har vedtatt sin definisjon. Etter min mening er den uklar og ufullstendig.
Hvis NGF tenker å gjøre noe lignende, håper jeg styret innhenter faglig ekspertise fra geologer og grotteutforskere.
Som legmann aner jeg ikke hva som vil være "riktig". Har ikke filla peiling på grotter eller definisjoner.

Cato