Skrevet av Emne: tørrdrakt vs våtdrakt vs redningsdrakt og hvor kan man anskaffe sådant  (Lest 11752 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
  • Jada, jeg vet at det koster penger å nå målet !!
hallo folkens

ved lengre våte grotter, eksempelvis Kristihola, hva anbefales det å bruke, pros and cons på de forskjellige drakter.

Våtdrakt : sikkert fint på de våte partier, men jeg vil tro den blir rimelig kald innvendig, samt at man har vann konstant mellom kropp og drakt.

Tørrdrakt : holder deg som navnet sier tørr fra ytre påvirkning, men jeg kan tenke meg at den blir rimelig svett innvendig etterhvert, og hva blir bevegeligheten med en slik, tenker på føtter , ermer og hals

redningsdrakt : kan dette være løsningen, men her sliter man kanskje igjen med bevegeligheten.

felles for alle disse drakter er vel at man bør ha en ytre beskyttelse drakt.

det er jo galskap å handle disse drakter nye, finnes det plasser som selger slikt 2nd hand.

Utlogget Elen

• Fullt medlem
  • Oslo
På Dykkesiden.com og finn.no legger mange ut brukte drakter til salgs. Siden drakta ikke trenger være fancy og fin, kan man gå mye ganske billig, vil jeg tro.

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
hallo folkens

ved lengre våte grotter, eksempelvis Kristihola, hva anbefales det å bruke, pros and cons på de forskjellige drakter.

Våtdrakt : sikkert fint på de våte partier, men jeg vil tro den blir rimelig kald innvendig, samt at man har vann konstant mellom kropp og drakt.

Tørrdrakt : holder deg som navnet sier tørr fra ytre påvirkning, men jeg kan tenke meg at den blir rimelig svett innvendig etterhvert, og hva blir bevegeligheten med en slik, tenker på føtter , ermer og hals

redningsdrakt : kan dette være løsningen, men her sliter man kanskje igjen med bevegeligheten.

felles for alle disse drakter er vel at man bør ha en ytre beskyttelse drakt.

det er jo galskap å handle disse drakter nye, finnes det plasser som selger slikt 2nd hand.

6 mm eller 4 mm våtdrakt for grotting får du fra England for en tusenlapp, muligens. Vi kjøpte oss våtdrakter i sommer på Europris for 300 kr. stykket, og de funker helt fint! Dersom du har grottedressen utenpå, holder våtdrakta i mange turer. Da bruker du våtdrakta i stedet for fleeceundertøy. de engelske grotter- våtdraktene har kne- bak- og albueforsterkning. (Den typiske britiske grotter er en framtoning iført meget fillete våtdrakt og utslitte vernesko med ståltupp).

Med en våtdrakt beholder du smidigheten i kroppen, du er praktisk talt 'naken' og det er lettere å manøvrere unna sårbare formasjoner og sånt. Men ligger eller sitter du stille blir du kald, går du for fort, koker du opp... Jeg og mange andre har gjort den nevnte grotta i våtdrakt på  en 7 - 8 timers tur. Komforen avhenger av hvor mange dere er, dvs. hvor mye venting det kan bli på tau og sånt.

Ellers går det an å bruke ull og fleece undertøy og solid grottedress utenpå - og gi faen. det gjorde vi i Castleguard vinterstid. det er endel vann i inngangspartiet og du blir våt opptil skrittet, men da det er ca 12 timers grotting før du er i leiren, har du faktisk tørket opp før du skal til køys. Det hører med til hidstorien at vi tok av sokker og sånt og vasset i tomme gummistøvler..

Da er du over på skifte-strategien. En tynn tørrdrakt som du kan dra over når du skal igjennom vann er det mest komfortable. Enkelte redningsselskap gir bort kasserte overlevingsdrakter. Riv ut foret og lapp hull, og du har en billig og meget solid overtrekksdrakt, men du blir en klums uten like og som en elefant i et glassmagasin...

I prosjektet 'Brennpunkt Grønlia' brukte vi sånne som Grotteforbundet leier ut.
... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen

Utlogget Thor Martin

• Nytt medlem
  • *

det må være opp til vær enkelt, den viktigste faktoren en skal vurdere er hvor lenge en skal være i vann, og tempoet.

ull + kjeledress er ok viss det er høyt tempo og ikke for mye vann

våtdrakt krever også at en er i litt bevegelse hele tiden.

tørrdrakt klumsete å bevege seg i, men behagelig i vann.

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
kanskje kan en kombinasjon av våtdrakt og ullundertøy være passende.

hva med fottøy,

Utlogget Thor Martin

• Nytt medlem
  • *
tynt ulltøy med våtdrakt over er en god løsning, men det viktigste er å prøve seg fram, finne ut av hva som fungerer for den enkelte, på beina er det ok med ullsokker + våtsokker, og egnet fottøy enten det er gummistøvler eller fjellsko.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Christian Rushfeldt har en meget informativ femsiders artikkel i NGB nr 32 som heter "Bekledning i kalde og våte grotter".
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
Hos inglesport i Ingleton , Yorkshire dales får man noe som heter neofleece. Det er en våtdrakt som går til knærne og albuene der resten er fleece. Dette medfører at man får godbevegelighet samtidig som den er varm i vann.

Jeg for min del har ikke hatt bruk for våtdrakt selv på lengre turer der man blir våt opp til skrittet+++

Francis :D

Utlogget Bjørn Egil Johansen

• redn
  • Junior medlem
  • *
Jeg har i mange år brukt våtdrakt. Da i form av "long-john", en slags selebukse, og våtdraktsjakke. Begge på 3mm. Det betyr at det blir 6mm over mage og bryst. Over dette har jeg brukt en kjeledress, mest for å beskytte drakten.  Det fungerer vanligvis flott, men for eksempel til kartlegging kan det bli noe kaldt. Jeg ville gjerne hatt samme løsningen med 4mm neopren.

Uansett hva du velger så vil jeg anbefale å investere i en god lue som også varmer rundt halsen, (hva heter sånne finnlandshetter som er helt åpne foran?). Alt for mange grottere fryser på tur men har ingen lue under hjelmen, og heller ingenting som varmer rundt halsen.

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
vil gjerne dele litt av mine siste erfaringer her

målet mitt var å anskaffe en bekledningen som var smidig og bevege seg i, lett og holde varmen i, og samtidig fungere som beskyttelse både ved passering av dype jettegryter, dvs svømming, og klatring i foss /fossefall, uten at det skulle koste meg skjorta.

på føttene benyttet jeg tynne ullsokker + et par neopren sokker + et par ullsokker utenpå neopren sokkene.

på kroppen hadde jeg ull longs + ulltrøye

utenpå dette benyttet jeg en bare våtdrakt tipper 6mm.

jeg tok neoprensokken og plasserte innenfor våtdrakten, deretter føttene i en høy skinn støvel med snøring, typisk m77, denne snurpet jeg såpass at det ble minimal med rom mellom fot og støvel.

utenpå drakten benyttet jeg en helt ordinær 100kr kjeledress.

mesteparten av turen benyttet jeg ikke hette, kun hjelm og lue, samt våthansker på hendene, mot slutten av turen følte jeg behovet for noe mer varmende på hodet, og da benyttet jeg en 3mm neopren våthette..

denne konfigurasjonen fungerte perfekt for meg, imot de miljøene jeg passerte.

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
våtdrakt
« Svar #10 på: 10.04.2006 10:48 »
er realt, for våt blir du. da er det bedre å varme opp det vannet en har mot kroppen ennå streve for å holde seg tørr. I fjor sommer solgte bl.a Europris long-john type våtdrakter til 300 kr. slå den. det kommer nok nye med surfe/badesesongen. med kjeledress  utenpå funker dette helt greit...

... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Tynne våtdrakter på Europris for 220 kroner :-)
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Åge

• Nytt medlem
  • *
Første innlegg,  har mangedoblet antall timer under vann enn i grotter over vann. Det finnes tørrdrakter med meget god bevegelsesfrihet, men kostbare selv for dykkere. http://www.dui-online.com/. Jeg solgte beklagelighvis en fin tett DUI-drakt til et entreprenør-firma i Oslo, som skulle bruke den til rørinspeksjon. "tisse-luke", separate støvler  med mer. Solgte den i fjor var det vel for 3000,-. Dette er drakter med fleksibel rygg, bukseseler og glidelås diagonalt over brystkassa så man med enkelhet kan åpne og lukke selv. Men vil tro det er for spesielt interesserte hvis de kun skal brukes over vann.

Følger med på trådene med stor interesse. :)

Hilsen Åge

Utlogget Thorbj8rn

• Nytt medlem
  • *
  • Mac OS X 10.15.5 Mac OS X 10.15.5
  • Browser:
  • Safari 13.1.1 Safari 13.1.1
Det har gått over 10 år siden denne tråden ble startet.

Hvis det fortsatt er noe liv her, hadde det vært gøy å høre om folk har gjort seg noen flere/nye erfaringer over de siste 10 årene?

Hva foretrekker folk å bruke i våte grotter?
Ull, våtdrakt, tørrdrakt, annet?

Personlig har jeg brukt tørrdrakter ved ulike anledninger under bakken, men det blir ganske klamt og svett etterhvert. Det fører til at man kan bli ganske kald om man ikke holder aktiviteten oppe.