Skrevet av Emne: Min rigg  (Lest 50975 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Roy L.

  • Gjest
SV: Min rigg
« Svar #30 på: 10.02.2006 21:25 »
Jeg lurer fortsatt fælt på hva jeg skal kjøpe...
Skal til England i Juni, men tror ikke det blir tid til å dra til Inglesport...
(Tror ikke jeg får overtalt reisefølget til den omveien)

Hørte rykter om at Green har kjøpt seg basic klatreutstyr.
Fortell da Green?

Utlogget Rolf

  • Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 3 132
SV: Re: Min rigg
« Svar #31 på: 11.02.2006 09:02 »
One thing which is missing is a braking carabiner for the Stop. This is ESSENTIAL and no beginner should be taught to abseil with a Stop without it. So, add one more decent karabiner and use the oval steel one in the kit for a braking carabiner.
Please explain this ... slowly.. so a newbee can understand.
I teskje modus som det heter på norsk
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Torstein

  • Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 906
    • Furuflekken
SV: Re: Min rigg
« Svar #32 på: 12.02.2006 18:18 »
Please explain this ... slowly.. so a newbee can understand.
I teskje modus som det heter på norsk

Her ser du bruk av den ekstra karabineren (figur 3A):  http://en.petzl.com/ProduitsServices/D09%20STOP%20D09800-H.pdf

Jeg tror at det ikke er vanlig å bruke en ekstra karabiner i praksis - men det kan kanskje "Stop"-brukerne her på forumet si noe om (jeg bruker grigri)? Hvis noen bruker det konsekvent , - eller i visse situasjoner (litt tynnere tau?), så fortell ...
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Francis

  • trrr
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 738
SV: Min rigg
« Svar #33 på: 13.02.2006 01:55 »
Jeg har omtrent bare grottet med folk fra den engelske skolen der stort sett alle bruker stop eller rack.

Jeg vil påstå at bruken av en brensekarabin *brakingkrab* er veldig vanlig. Den er veldig kjekk og ha når man rappelerer ned nytt 9mm tau f eks som er veldig glatt. Det er også mindre sjangs for å miste kontroll over bedstignignen pga tauet alltid er i karabinen selv om man skulle slippe det og ikke flagrer over alt hvis det skulle begynne og gå  for fort. Altså tauet vil være lettere å få tak i... (beklager elendige setninger men klokka er 2...)

Kort sagt, jeg anbefaler bruken av en karabin (stål) sterkt. Hvis det er for mye friksjon v skittent/tykt tau så er det bare å klipse ut tauet.


Francis :D

Utlogget Torstein

  • Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 906
    • Furuflekken
SV: Min rigg
« Svar #34 på: 13.02.2006 06:31 »
Jeg har omtrent bare grottet med folk fra den engelske skolen der stort sett alle bruker stop eller rack.

Jeg vil påstå at bruken av en brensekarabin *brakingkrab* er veldig vanlig. Den er veldig kjekk og ha når man rappelerer ned nytt 9mm tau f eks som er veldig glatt.

Francis :D

Vil det si at du bruker en slik karabiner? Bruker du karabiner også på tykkere tau? For min del går jeg ikke på 9 mm tau, men holder meg til 11 mm (ev. 10 mm).
« Siste redigering: 13.02.2006 06:34 av Torstein »
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Francis

  • trrr
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 738
SV: Min rigg
« Svar #35 på: 13.02.2006 11:02 »
Jeg bruker en slik karabin ja, også på tykkere tau. Jeg har aldri hatt behov for å koble den fra riggen tauet. Den er og fin å ha hvis man skal ta en *hard lock* på stopen. Tauet kommer ut t-høyre ut av bremsekarabin --> tar det over stopen til venstre --> ned gjennom krabinen og ut til høyre med løkka --> løkka over stoppen. Da sklir du ikke en CM fra der du hadde tenkt å stoppe :D

9mm tau er da ikke noe skummelt så lenge man kan rigge! Dvs å sørge for at tauet henger fritt og får minimalt med *shockloads*.
 9mm tau har blitt mye bedre enn f eks 10 år siden.

Det er en helt annen opplevelse å bære ut en sekk med vått 9mm tau i forhold til en sekk 10mm tau mtp vekta.


Francis :D

Utlogget Mark

  • Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
  • Innlegg: 386
Re: Min rigg
« Svar #36 på: 13.02.2006 12:26 »
A braking crab is useful on 11mm rope, very useful on 10mm rope and completey essential on 8-9mm rope. How much you need to use it depends on your body weight, whether the rope is wet or dry, new or old etc.

The picture Torstein referred to explains how to use a braking crab pretty well. You clip the braking crab to your D maillon to the right of the descender and clip the controlling part of the rope into it. This gives you an extra reserve of friction and makes it much easier to control the descent. Even with 11mm rope I would usually use one, not because it is essential for safety but simply because abseiling is more comfortable with it. You get significant less strain and wear on your hand, which is a pretty good thing. It's significantly easier to learn to abseil with a braking crab and lack of a braking crab is an important identified factor in abseiling accidents.

Raumer make a specialised braking crab called the "Handy". This has a v-shaped notch that the rope runs through, meaning that you can get very much extra friction if you need it. The other advantage of the Handy is that it is very narrow, so the Stop can't be pulled into it. This could conceivably happen if a belay fails below you and another person's weight shockloads the rope. It's not a situation which I have ever heard of actually happening.

With lightweight ropes, you must use a braking crab. The Stop doesn't give enough friction to make the descent safe. The same thing applies in a self-rescue situation. If you have two people's weight on the descender, you must arrange for more friction. The Handy is particularly useful in this context. If you haven't got a Handy and have to rescue a 100kg casualty, put a friction hitch on your braking crab - that will give you all the friction you need.

Finally, my view is that 11mm rope is not very good for ordinary caving. It's heavy, bulky and expensive. The performance of modern ropes has improved significantly over the last decade. My 9mm rope (made by Mamut) is specificed at 21kN, which is about what 10mm rope was specified at 15 years ago. A modern 11mm rope is incredibly stong (34kN for the equivalent Mamut product). Six cavers could climb this rope at once and still have a reasonable safety margin! That's why I call it "elephant rope" :-)

Mark

Utlogget Torstein

  • Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 906
    • Furuflekken
SV: Min rigg
« Svar #37 på: 13.02.2006 18:36 »
Mark og Francis bruker altså ekstra karabiner. Hvordan er det med resten av Stop-brukerne i Norge?

Personlig har jeg ikke brukt ekstra karbiner de gangene jeg har brukt en Stop (men har mulighet til det siden jeg har med ekstra karabinere).

Tautykkelse kan vi sikkert drøfte i en egen laaaang tråd ...
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Rolf

  • Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 3 132
SV: Re: Min rigg
« Svar #38 på: 13.02.2006 19:33 »
Raumer make a specialised braking crab called the "Handy". This has a v-shaped notch that the rope runs through, meaning that you can get very much extra friction if you need it. The other advantage of the Handy is that it is very narrow, so the Stop can't be pulled into it. This could conceivably happen if a belay fails below you and another person's weight shockloads the rope. It's not a situation which I have ever heard of actually happening.
Mark

http://www.caves.org/imo/carabiner.htm

24-1130 Raumer "Handy" Braking Carabiner  $15.00 Out of stock
This 'braking' carabiner features a wedge-shaped slot into which a rope can be guided in order to provide more friction. It is especially useful to provide additional braking force and safety when using a spool (bobbin) descender such as the Petzl Classic or STOP (as described in Alpine Caving Techniques, p. 45); it is placed on the harness quicklink and the rope exiting the descender is clipped through it. This device can be critically important if the descender needs to be used with a two-person load. Forged stainless steel with spring-wire gate. Wgt. 4 oz.; 4.25" long. Strength 12kN (2,700 lbf)
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Mark

  • Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
  • Innlegg: 386
Re: Min rigg
« Svar #39 på: 14.02.2006 09:29 »
One disadvantage of the Handy is that you can't use it as an ordinary cowstail carabiner (it's too small and not very strong). In a lot of continental caves you sometimes find traverses protected by fixed steel wires. If you use an alloy carabiner you will soon wear it out - the steel wire cuts through it as though it were made of cheese. If you have a steel braking carabiner with you, you can put it on your short cowstail.

Just as a side discussion....don't EVER go on via ferrata using your standard caving cowstails. You must have a shock-absorbing system and heavyweight steel carabiners.

Mark

Utlogget Kåre

  • Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
  • Innlegg: 102
SV: Min rigg
« Svar #40 på: 14.02.2006 10:58 »
Jeg bruker en Freino fra Petzl. Før det en vanlig karabin som ekstrabremse. Jeg er ikke sikker på om liker freinoens låsemekanisme.

Med min vegt på 110-120 kg er det stor variasjon i bremseeffekt på stoppen ved forskjellige taudiametre. På tynde tau har jeg vurdert om jeg skal lage en ekstra friksjonsanordning utover bremsekarabinen - da helst før tauet kommer inn i stoppen. fx en karabin med en 'crossbar'. Når tauet er vådt, sandete og passe gammelt og stift, 11 mm og rappellen ikke er veldig bratt må jeg ofte tre tauet bare halvveis gjennom stoppen, for da låser stoppen som bare F.

Er det noen som har erfaringer fra andre stopdescenders? jeg lurer på denne http://www.srte.com.au/stopdescenders.htm D1a fra srte i australia. Jeg har prøvet å kontakte dem men ikke fått svar.

eller denne fra expe i fankrike: http://www.expe.eu.com/EXPE_WEB/HR/5014.JPG. Den er rett og slett fascinerende. Jeg var innom Expe for å kjøpe, men de hadde den ikke i butikken!

Utlogget Francis

  • trrr
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 738
SV: Min rigg
« Svar #41 på: 14.02.2006 12:07 »
Den franske der så helt forferdelig ut, du må jo ta hele skiten av for å pasere en mellomforankring på samme måte som med et 8 tall. Stop virker mye bedre til det da du bare åpner sida. I tillegg så kan du risikere å miste hele dritten til bonn ved en mellomforankring.

Styr unna sier jeg bare! Etter min mening kan du være skjeleglad for at de ikke hadde den på lager :)



Den er ikkje spesielt gunstig til grotting da et skittent tau vil spise opp aluen på 1-2-3.

Francis :D
« Siste redigering: 14.02.2006 12:12 av Francis »

Utlogget Mark

  • Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
  • Innlegg: 386
Re: Min rigg
« Svar #42 på: 14.02.2006 15:43 »
Another problem with the Freino is that the extra brake is at the wrong angle. It would be fairly easy for the rope to rub against the wire gate and open it.

I haven't used the SRTE descenders. THey look a bt fiddly to load, but from what I know they perform well when abseiling and you can increase the friction if needed by loading the rope in another way. The double brake models are particularly good for beginners since if you squeeze the handle in a panic you stop. However, they are outrageously expensive and heavier than a Petzl Stop, especially the models with stainless steel plates. THe reason it's so hard to find a price for them on the web is that the number is so long, most computers can't handle it....only joking, but they are EXPENSIVE (like double the price of a Stop just for the basic model).

I don't know whether the SRTE descenders are CE approved. They don't seem to be widely available in Europe.

Mark

Utlogget Kåre

  • Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
  • Innlegg: 102
SV: Min rigg
« Svar #43 på: 15.02.2006 23:21 »
ja SRTE'en er veldig dyr. I Usa 220$. Men det endrer ikke på det faktum at jeg langt ifra er fornøyd med STOP. Kanskje jeg bare burde slanke meg litt...

Hvor hurtig slites freino'en Francis. det er jo trods alt ikke mye belastning på bremsetauet? desuten er det sjeldent nødvendig med bremsekarabin på ornli sandete tau.

Jeg fastholder at prinsippet i den franske greie er fascinerende. Og jeg tar gjerne min descender av for å bytte på mellomforankringer hvis det til gjengeld gir meg den ønskede kontroll og descentet.

Andre forslag til selvlåsende descender? Altså ikke STOP, og heller ikke ID eller GRIGRI. ID'en er for stor og Grigrien liker jeg ikke.

Utlogget Francis

  • trrr
  • Heroisk medlem
  • *
  • Innlegg: 738
SV: Min rigg
« Svar #44 på: 16.02.2006 00:39 »
Aldri prøvd å bruke en alu karabin til bremsekarabin så hvor lenge den holder kna jeg ikke svare på, men det er ikke uten grunn at så og si alle bruker stål da desse varer bortimot evig. Ser ikke på det som positivt at karabinen man henger i blir slitt i stykker av tauet.

SRT tekninkken har blitt perfeksjonert over mange år, så dette har nok vært tenkt nøye ut :)

Francis :D