Skrevet av Emne: Min rigg  (Lest 50976 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
SV: Min rigg
« Svar #15 på: 08.01.2006 21:50 »
Det spørs vel hvilken skole du tilhører, men spør du meg er det et dårlig tilbud. Jeg satte i all hast sammen et tilsvarende sett hos www.moosejaw.com i USA til kr 2060 med porto og mva. Varene leveres etter ca halvannen uke, og det er ikke toll på sportsutstyr. Å gjøre det på den måten forutsetter selvsagt at du vet hva du trenger og hvordan du setter det sammen. Har du ikke erfaring fra klatring eller tilsvarende fra før er det sikrest å gå for en ferdiglaget pakke. Send en mail til noen nettbutikker som selger grotteutstyr i USA og forklar behovet. Tipper du du vil ende opp med bedre tilbud enn det svenske. Eller du kan gå til Oslo Sportslager, Sportsnett eller Skandinavisk Høyfjellsutstyr og forklare hva du trenger. Det bør være mulig å få rabatt på en slik pakke.

Etter min mening trenger du forøvrig ingen Petzl stop. Bruk rappelåtter med backup i lårløkka, eller enda bedre HMS rett i HMS-karabiner i sentralløkka, med backup. Da sparer du penger, vekt og at Petzl stop henger seg fast/blir full av sand/ødelegges om du må gå trange passasjer mellom stupene.

Brystsele trenger du heller ikke. Torse eller tilsvarende fungerer utmerket. Sørg bare for at du er sikret i både croll og jumarklemmen.

Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Svein

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #16 på: 09.01.2006 00:00 »
Nå får vi prøve å holde litt bakkekontakt, selv om vi diskuterer vertikalrigg.

For å ta det siste først; Petzl Torse er i sin funksjon en brystsele.
Ergo, hvis du ikke trenger brystsele så trenger du heller ikke en Torse.
Grottere bruker ikke den ryggsekktypen som utendørsklatrere drasser rundt på.
Vi bruker brystselen kun til å posisjonere brystklemmen mot kroppen. Det ønsker vi da også å gjøre så optimalt som mulig.
Den remmen jeg skrev om koster kr 40,- og veier noen få gram.

Når det gjelder rapellutstyr blir det verre.
Man anbefaler bare IKKE en nybegynner, som ber om råd til å sette sammen en rigg, å bruke bremseknute!

Bruk gjerne en åtter hvis du føler for det, men det har sine sider det også. Åtter, i likhet med Rack, er ikke selvlåsende og skal derved ikke rapelleres med uten sikring. Det kan være sikring fra en annen grotter på toppen av stupet, eller en Prusik. En Prusik er en ekstra "greie" ved passering av mellomforankringer o.a.
Men de viktigste argumentene mot åtter er at den spinner tauet på lange rapeller (enkelte har lagt ned veto mot åtter på sine tau) og at den slites utrolig hurtig på skitne tau. Alternativet til en Stop er en Grigri, for som Thor Martin skriver "den er et veldig godt arbeidsredskap".

Personlig spanderer jeg gjerne kr 800 på å få utstyret fra Sverige i stedet for USA.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #17 på: 09.01.2006 12:35 »
Jeg presiserer i mitt innlegg at det å sette sammen utstyr selv forutsetter at du vet hva du trenger og hvordan du setter det sammen. Rolf ønsker i sitt innlegg en vurdering av tilbudet og pakken som sådan, uten å redegjøre for hvor god peiling han selv har.

Torse er ikke en brystsele. En brystsele kan du i nøden henge fra noen få minutter. Det kan du ikke fra torse. Mange grottere bruker brystsele. Du trenger noe som holder brystklemmen oppe, ikke nødvendigvis inntil kroppen, det være seg torse, tilsvarende laget av slyngebånd, TYNT tau rundt nakke eller nakke/bryst.

Bremseknuten er god som gull den, og en veldig enkel knute. Ulempen er at den og rappellåtteren forårsaker tvinn på tauene. Backup er fransk prusikk i lårløkken på selen. Da er du faktisk bundet til tauet i TO punkter, i motsetning til Stop, Gri-gri evt Id, hvor en er sikret i ett punkt. Slitasje av rappellåttere kjenner jeg ikke til, kan det ha noe med vekt å gjøre... :)  For hver Gri-gri eller Stop du kjøper kan du slite ut minst 4 åttere.

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
Tvinn
« Svar #18 på: 09.01.2006 12:40 »
Slitasje av rappellåttere kjenner jeg ikke til, kan det ha noe med vekt å gjøre... :)  For hver Gri-gri eller Stop du kjøper kan du slite ut minst 4 åttere.

Jeg trodde åttere var ute for lengst fra grotting jeg. Min erfaring er også at de slites, dessuten tvinner de tauet. Racks og Descendeurs tvinner ikke.
... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #19 på: 09.01.2006 16:04 »
Det svenske tilbudet ser bra ut. Jeg ville ha gjort de endringene Svein nevnte i sitt innlegg. Det ser ut som om de også selger Serpentine, ihvertfall er den oppført til 167 SEK (det skal følge med en liten stål maillon). Selv om jeg foretrekker den selen som er med i tilbudet, irriterer jeg meg til stadighet over hvor vanskelig det er å få selen inn på hovedkarabineren. Fractio løser problemet, men er litt større og litt dyrere (845 SEK).
« Siste redigering: 09.01.2006 17:50 av Torstein »
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #20 på: 09.01.2006 17:31 »
Det fins nå rappellåttere som ikke er i nærheten av å skape så mye tvinn som de gamle. Man må følge med i timen, og i utviklingen. En tradisjonell taubrems er det beste og enkleste redskapet, men grottetau har en tendens til å være for stive til å kunne tres gjennom en taubrems. Ellers er Petzl Id et bedre alternativ enn Gri-gri. Id er det umulig å tre feil vei. I tillegg har den panikkbrems som gjør at du ikke mister kontrollen over nedstigningen hvis du drar for hardt i håndtaket.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #21 på: 09.01.2006 18:06 »
Mtp sikkerhet er Id interessant. Absolutt mulig å tre Grigri feil, særlig hvis man ikke har gode rutiner. Men Id veier over et halvt kg, det er ganske mye. Grigri veier 225 g. Petzl stop 326 g. Tror forøvrig faren for manglende kontroll over nedstigningen er større med Stop enn Grigri, grunnet måten man holder i håndtaket på.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #22 på: 12.01.2006 17:32 »
Jeg har brukt stop i et par år nå, og det kommer jeg til å fortsette med med. Brukes den riktig er den meget sikker og den er etter min mening lett og bruke.
Den er laget spesielt mtp grotting, noe som ID og Grigri ikke er. Den klarer skitne, våte tau ganske godt uten å stoppe opp.

EDIT: Har forresten kjøpt ny sele. En singing rock - digger.

EDIT2: Inglesport.com selger komplett SRT utstyr for  £130.00 på salg nå.
Det er etter min mening et ganske uslåelig tilbud! http://www.inglesport.com/shop/catalog.php?sale=yes

Francis :D 
« Siste redigering: 12.01.2006 17:37 av Francis »

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
  • Jada, jeg vet at det koster penger å nå målet !!
« Svar #23 på: 12.01.2006 18:13 »
Har selv I`d og er meget fornøyd med den, klarer du mot formodning å tre tauet feil, låser den tauet momentant.

Fungerer godt på tau i de fleste tilstander, og "slipper" ikke vått tau.

har en rekke bruksområder

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
Re: SV: Min rigg
« Svar #24 på: 04.02.2006 12:37 »
Jeg har brukt stop i et par år nå, og det kommer jeg til å fortsette med med. Brukes den riktig er den meget sikker og den er etter min mening lett og bruke.
Den er laget spesielt mtp grotting, noe som ID og Grigri ikke er. Den klarer skitne, våte tau ganske godt uten å stoppe opp.

EDIT: Har forresten kjøpt ny sele. En singing rock - digger.

If I remember correctly the new harness was actually a birthday present from your very nice pappa :-)

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #25 på: 04.02.2006 22:45 »
Indeed it was :) Nice dad! Now big son will be safe going caving :D

Roy L.

• Gjest
« Svar #26 på: 05.02.2006 00:49 »
Hmm.. Er dette et godt tilbud til en nybegynner?

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #27 på: 05.02.2006 03:25 »
Settet er absolutt bra til en nybegynner!

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #28 på: 05.02.2006 08:20 »
Prisen er bra, men jeg for min del ville gjort noen justeringer. Karabinerne i kuhalen bør være med skru. F.eks er Attache egnet, som er romslig (kan i nødsfall bruker som munterbrems), har rødt merke som vises når den ikke er skrudd igjen og har "keylock" (slik at den ikke hekter seg opp tau og slynger). Selv foretrekker jeg Basic håndklemme, men ovenfor en nybegynner er nok Ascension å foretrekke. Jeg ville også ha byttet ut den tredje karabineren med en Attache eller lignende.

Ellers er det noen uklarheter med riggen, herunder hva slags seler det er snakk om og hva Maillon i hovedkarabineren er laget av.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
Re: Min rigg
« Svar #29 på: 05.02.2006 11:48 »
You can change out individual bits of the kit and pay any extra. So if you want screw gates on the cowstails, you just have to say so and pay a bit more. I usually cave with screw gates on my cowstails, but plently of people prefer snap gates. I have caved with snap gates plenty of times and never been worried. Keylocks are good, but they are a bit expensive, not really worth the money in my opinion.

One thing which is missing is a braking carabiner for the Stop. This is ESSENTIAL and no beginner should be taught to abseil with a Stop without it. So, add one more decent karabiner and use the oval steel one in the kit for a braking carabiner.

I guess the D maillon is steel since they are cheaper and this kit is "low budget". That's good. Steel is much better in my opinion. I have bent alluminium ones more than once putting my harness on (they are incredibly weak when they are open). Since then I have always used steel. OK, it wears the bottom hole of the chest jammer faster, but at least it won't bend open like a banana if it comes open accidently. In any case my chest jammers have worn out where the rope rubs - this has been the reason for retiring them, rather than the hole being worn out.

Mark