Skrevet av Emne: Min rigg  (Lest 48474 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
  • Jada, jeg vet at det koster penger å nå målet !!
Min rigg
« på: 01.09.2005 22:39 »
" jeg har hentet denne fra det tidligere forumet "

Her er et eksempel på en personlig rigg basert på frosketeknikk, norske grotter (kjennetegnes med småstup på noen titalls meter) og tautykkelse på 10-11 mm, hvor hovedkriteriene er bruk av merkevarer (Petzl, Maillon) og relativt lav vekt og volum:
- Sittesele: Petzl Superavanti (C12, st. XS-L eller M-XL), pris 7-800 kr
- Noen spesielt tilpassete skrukarabinere:
2-3 stk Attache lock skrukarabin (M20), pris 170-200 kr per stk.
1 stk Maillon Delta i stål (P11), pris 70-80 kr. Dette er hovedkarabineren som binder sammen sittesele, taubrems og kuhale.
- Tang (liten Leatherman e.l.) slik at hovedkarabineren kan skrues skikkelig igjen.
- Dynamisk, kort kuhale: Petzl Spelegyca (C44, het tidligere Energyca), pris 2-300 kr.
- Brystklemme: Petzl Croll (B16), pris 400-450 kr
- Håndklemme: Petzl Basic (B18), pris 400-450 kr
- Selvbremsende taubrems: Petzl Grigri (D14), pris 7-800 kr
- En meget lett justerbar brystslynge: Petzl Huit Torse (C18), pris ca 300,- (vet ikke om denne er å få nå for tiden, men Petzls Serpentine C30 ligner)
- To fotslynger: Petzl Footcord fotslynge av tau (C48), pris ca 100,- per stk.
- Statisk taubit (f.eks. 8 eller 9 mm) på 2-3 meter som skal forbinde håndklemmen med hovedkarabineren.

Mange grottere har litt mer fokus på komfort i stedet for vekt/volum og foretrekker Ascension (B17 R eller L) fremfor Basic. Mange foretrekker også en større sittesele (f.eks Petzl Fractio C16), en annen brystslynge (Petzl Torse C26) eller bare en fotslynge. De aller fleste bruker heller ikke Grigri slik jeg gjør, - den vanligste grottedingsbomsen er og blir Petzl Stop (D09). Andre supplerer riggen sin med Petzl Patin (B02). Fotslynger lager man enkelt selv av 5-6 mm statisk tau. Grotting i utlandet kan medføre mye lengre stup (100 m, 200 m.) hvor jumareringen heller ikke medfører kontakt med fjellet, noe som gir grobunn for andre teknikker og annet utstyr.

Listen over inkluderte ikke ”Plan B” utstyr (hva gjør man hvis noe utstyr mistes/ødelegges). I tillegg til personlig utstyr kommer fellesutstyr som Maillon Go (P15) og andre karabinere, slyngebånd, tau, utstyr til å lage en enkel talje etc.

Kanskje andre kan fortelle hvordan sin personlige rigg ser ut?

Edit: Prioritert emnet
« Siste redigering: 14.01.2008 14:32 av Rolf »

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
Francis sin rigg
« Svar #1 på: 01.09.2005 22:47 »
Jeg har

-En Petzl sele (ute av produksjon)
-En D Maillion
-Kuhale av 9mm dynamisk tau med 2 stk *bent gate snaps* (vurderer  å skifte til skru men vi får se, med litt forsiktighet er dem som jeg har helt fine)
-Petzl Croll
-3m 20mm slynge tape som brystsele (eneste funksjon er å holde crollen oppe i rett posisjon)
-Petzl Ascension med fotløkke og sikkerhetstau i statisk 10mm tau
-Petzl Stop + Bremsekarabin i stål
-Petzl Pantin
-liten grottesekk som jeg henger på selen til å ha litt vann og en sjokolade i

Noe særlig mer enn dette er etter min menig ganske overflødig og unødvendig....skal forresten kjøpe meg en talje til redning/utstyrsheising...

Francis :)
« Siste redigering: 02.09.2005 07:47 av Erik »

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
SV: Min rigg
« Svar #2 på: 15.09.2005 14:37 »
Er det forskjell på oppsettene av personlig utstyr i de forskjellige miljøer, er det noen som bruker backup på tauet i tillegg til stop/gri gri, eller stoler man fullt ut på taubremsen ene og alene..

Utlogget Thor Martin

• Nytt medlem
  • *
« Svar #3 på: 15.09.2005 18:10 »
jeg bruker ikke backup på tauet i tillegg til stop/gri gri.

jeg trives best med stop til vanlig grotting, fordi jeg er mest kjent med den.

i en arbeidssituvasjon er det ofte enklere å bruke en gri gri.

min rigg; sittesele, brystsele, leatherman, fløyte, senterkarabin, croll, håndklemme med fotløkke, tiblock, trinse, kuhale med tvistlock karabiner, 2 karabinere, hjelm med lykt og med redningsduk, ekstra batterier, ekstra lykt.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #4 på: 15.09.2005 18:20 »
Bruker ikke backup på Grigri'en. En stund brukte jeg rack, med det ble så klumsete når man i tillegg måtte ha backup (prusik)

Det er forskjellige teknikker/utstyr ut fra type grotte/miljø/utstyrstilgang. Amerikansk rigging/klatring er noe annerledes enn europeisk, jf. forskjeller i bøkene "On Rope" (USA) og "Alpine Caving Techniques" (Frankrike).

Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #5 på: 15.09.2005 18:29 »
Min erfaring før grotter er fra mastearbeid, og der er det en selfølgelighet å ha ekstra sikring, enten i form av løpende fallsikring på primær tau, eller sekundert sikringstau.

Jeg er litt undret over at backup er lite utbredt i grottemiljøet, har kikket i litt ymse llitteratur og finner også der liten bruk av sikring.

Betyr dette at utstyret som brukes rett og slett er fail safe, eller er det en tradisjon som er nedarvet gjennom generasjoner.

Hvordan skiller de ulike miljøene verden over seg fra hverandre.

Utlogget Thor Martin

• Nytt medlem
  • *
« Svar #6 på: 15.09.2005 18:38 »
dette representerer min personlige mening men dersom vekt er viktig og klatringen er 1/10 av hele turen kan jeg unlate ganske mye ekstra sikkerhetsdippetutter, det kommer altså ann på turen.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #7 på: 15.09.2005 20:45 »
Jeg har verken hørt om eller sett noen som bruker backup på Stop eller Grigri, ut over i en opplæringsfase/kurs. Jeg betrakter selve dingsbomsen som safe, omtrent som et skadefritt tau (ETT/SRT).

Et problem er faren for at grotteren i en akutt faresituasjon klemmer håndtaket på taubremsen slik at man raser nedover på tauet. Denne refleksbevegelsen (eller angstbevegelsen) er vanskelig å kontrollere. Derfor er noen taubremser konstruert slik at man låser i en situasjon som ikke samsvarer med refleksbevegelsen, hvorav noen virker, mens andre kanskje ikke gjør det. F.eks. åpner Antec utelukkende "midt på". Imidlertid fungerte den ikke da vi prøvde den under jorden - man står bom fast selv om Antek skal brukes på 11 mm.
« Siste redigering: 08.01.2006 20:30 av Torstein »
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #8 på: 15.09.2005 21:10 »
Spennede å høre de ulike løsninger, og tilliten til utstyret, nå er vel forsåvidt både gri gri og stop et velprøvd verktøy, men er historikken til disse helt skadefri, er det noen som kjenner til mekaniske feil på disse.

For å bringe ting helt på det rene fra mitt ståsted, så er ikke mitt innlegg kritisk rettet til noen som helst løsninger, eller meninger, jeg mener enhver er sitt eget ansvar bevist.

Men det er veldig spennede å høre sikkerhets filosofien bak utstyrt man bruker.

Når det gjelder meg personlig så har jeg en fallblokker som backup på min rapellbrems, ikke tar den store plassen, ikke er den i veien.

Har noen her kjennskap til hva som brukes i andre miljøer / andre land, kjører de fleste det samme oppsettet, eller er det andre tanker og utstyrs konfigurasjoner på banen

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #9 på: 15.09.2005 23:06 »
Sitat
En stund brukte jeg rack, med det ble så klumsete når man i tillegg måtte ha backup (prusik)

Har aldri sett noen bruke backup på rack, den kan jo låses helt av den og på en lignende måte som stopen (mener da ikke med håndtaket men med tauet)

Sitat
personlig så har jeg en fallblokker som backup på min rapellbrems, ikke tar den store plassen, ikke er den i veien.

Det er jo en ekstra ting å flytet på ved passering av mellomforankringer

Sitat
, men er historikken til disse helt skadefri, er det noen som kjenner til mekaniske feil på disse.

De aller fleste ulykkene er pga bruker feil såvidt jeg vet, men alt blir jo slitt ut til slutt....

Francis :D

Utlogget Erik

• Heroisk medlem
« Svar #10 på: 15.09.2005 23:13 »
Bruker ikke backup på Grigri'en. En stund brukte jeg rack, med det ble så klumsete når man i tillegg måtte ha backup (prusik)

Det er forskjellige teknikker/utstyr ut fra type grotte/miljø/utstyrstilgang. Amerikansk rigging/klatring er noe annerledes enn europeisk, jf. forskjeller i bøkene "On Rope" (USA) og "Alpine Caving Techniques" (Frankrike).

kan du gi en liten smakebit på hva som skiller de nevnte miljøer.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #11 på: 12.10.2005 18:33 »
jeg vil påstå at grigri er dårlig egnet til grotting da tauene ofte er våte, og ale som har rappelert med grigri på våte tau vet at rappelleringen da gjerne blir i rykk og napp, særlig om en har med seg en tung sekk.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #12 på: 12.10.2005 18:50 »
Ja, det er en ulempe med Grigri. Jeg har f.eks i Tjorve måttet "mate" skitne tau gjennom Grigrien - og da blir rappelleringen slitsom. I lignende tilfeller må jeg bruke ganske mye kraft på å holde Grigrien åpen - noe som også kan være slitsomt. Etter å ha brukt diverse ulike dingsbomser i ulike situasjoner foretrekker jeg likevel den. Det viktigste er kanskje at man finner "sin" rappelldingsboms og kjenner dens fordeler og ulemper.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #13 på: 08.01.2006 18:47 »
På siden http://www.verticalexplorer.com en svensk side, har de tilbud på SRT utrustning
til sek 2800
se under erbjudanden
Ser dette ut til å være en ok utrustning?
Kjenner dere til liknende tilbud fra norske forhandlere ?
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Svein

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #14 på: 08.01.2006 19:49 »
Det er et veldig godt tilbud, forutsatt at det er inklusive merverdiavgift. Du kjenner sikkert reglene. Jeg vet ikke om noen norske forhandlere med pakketilbud, men du kan jo spørre Beiarn Spesialsport. 'bjorn.laukslett@c2i.net'

Pakken er også grei, men jeg ville ha modifisert den litt. OK-karabiner er ikke egnet til kuhalen. Attache er bedre om litt dyrere. Brystselen vil du heller ikke ha. Torse holder kun brystklemmen oppe, ikke inntil kroppen. Petzl har desverre sluttet å selge sin Serpentin. Om du går på en hvilken som helst bilutstyrsforretning og kjøper et flatt nylonbånd på ca 3 m med lås så har du en ypperlig brystsele. Merk at brystselen ikke inngår i sikkerhetskjeden.

I tillegg må du ha en slynge eller et tau mellom Ascention og Hovedkarabin. Det er en del av sikkerhetskjeden. Noen grottere bruker kuhalen til dette, men den er da opptatt når du trenger den og derved en meget dårlig løsning.