Skrevet av Emne: Lummelundagrottan på øya Gotland, Sverige  (Lest 7707 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
Lummelundagrottan på øya Gotland, Sverige
« på: 14.01.2007 23:52 »
Er ikke flau over å innrømme at jeg har gjort en del betalte turistbesøk i diverse grotter utenfor Norge, blant annet i Lummelundagrotta på Gotland.  Lummelundagrotta har et vått og et tørt system, og det er hittil kartlagt 4 km med grotteganger.

Det arrangeres av og til turer for grupper på max 10 pers. innenfor turistdelen av denne grotta, noe jeg klarte å slenge meg med på for 4 år siden. Det var veldig interessant og moro, og første gang jeg var i en grotte med fossiler i vegger og tak. Turen ligner mye mer på en "vanlig" grottetur i og med at man låner kjeledress og vadere, går ca 500 meter innover i systemetog returnerer både blaut og møkkete.

Lummelundagrotta har vært kjent siden 1700-tallet, men de dypere delene av grotta ble oppdaget av noen unggutter på 50-tallet. Siden har det blitt sprengt inn to tunneller og asfaltert en sti for de 100 000 turistene som besøker grotta hvert år. Dette er virkelig masseturisme, som har høyst diskutabel effekt på grotta.

Ellers var det en grottedykkerulykke (eller uhell?) som fikk stor mediaoppmeksomhet i Sverige i denne grotta.
Les om dette på
http://www.baggbodykarna.org/showthread.php?t=60

Bilder fra grotta finner dere på http://www.sir-pb.dk/index-sidor/index_lummelunda.htm

Ellers er hele Gotland rik på kalk, mest kjent er kalksøyleformasjonene der som kalles rauker. Vakkert og spesielt.
Burde være potensiale for flere grotter der, men jeg har bare hørt om og funnet småhuler utenom Lummelundagrottan.

Utlogget Harry

• trrr
  • Senior medlem
  • *
  • 2-3-5-10 Er gode tall
Sv: Lummelundagrottan på øya Gotland, Sverige
« Svar #1 på: 15.01.2007 09:21 »
Er ikke flau over å innrømme at jeg har gjort en del betalte turistbesøk i diverse grotter utenfor Norge.

Det var godt og høre at du har betalt og ikke tatt betalt ;)
Alle innlegg (C) Harry V. Nilsen

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #2 på: 15.01.2007 12:09 »
Det er en flott grotte. Turistdelen er det mulig å se mens en kjører unge i barnevogn, gulvet er støpt betong.

Om dere deltar på Baltic Speleo Congress (Visby, 13-15 August), blir det kanskje muligheter for å få se større deler av grotten.

Se http://www.speleo.se/bsc/BSC%202007/Startpage.html
« Siste redigering: 15.01.2007 13:19 av Rolf »
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

cato sture

• Gjest
« Svar #3 på: 15.01.2007 19:55 »
Takk for (enda) en interessant tråd, Tom!

Info: Lummelundegrottan er antakelig den grotte i Norden som det er skrevet og publisert mest omkring. Jeg har engang lest en hel bok (!) om den. Den står øverst på ønskelista når jeg en gang kommer til Gotland. Det største problemet for grotteutforskerne er, så vidt jeg kan forstå og husker, at deler av grotta er vannforsyning for de fastboende, og de er ikke så glade for å ha fremmede svømmende rundt i drikkevannet sitt. Det kan man godt forstå. Derfor har utforskningen foregått etappevis og kun når de fastboende har gitt tillatelse til det. Deler av systemet er vannfylt og kun tilgjengelig for grottedykkere. Uansett er den åpne delen av systemet verdt et besøk, når man ser de mange flotte bildene derfra. Man ser plutselig hva f.eks. Grønnligrotta mangler (selv om den er spennende nok)....

Har selv vært i flere utenlandske såkalte turistgrotter, og det er da en selvfølge å gjøre når man besøker nye steder, hvis det er noe underjordisk i nærheten. Har også hatt gleden av å komme inn i en del som ikke var for turister, da de fastboende tilbød en tur (i Spania et sted). Dessverre er f.eks. et organ som Norsk Grotteblad mest interessert i norske forhold, så det er godt vi har grottegruppa.no...

mvh Cato
« Siste redigering: 15.01.2007 20:00 av cato »

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
« Svar #4 på: 16.01.2007 15:01 »
Apropos vannforsyning: En av historiene som jeg tipper flere enn meg har hørt om denne grotta:

En av de fastboende skulle for mange år siden bore etter drikkevann. Boringen gikk utrolig fort og greit, men når de skulle senke pumpa ned i hullet kilte den seg og ble sittende fast uten å fungere. De skjønte ikke helt hvorfor den gangen.

Mange år senere ble en ny del av Lummelundagrotta utforsket, og plutselig kom grotterne over en pumpe inne i hula. Det var den som hadde kilt seg fast, så senere på kvelden hadde grotterne gleden av å overlevere pumpa på døra til han som hadde mistet den for mange år siden.
Gjett om han ble forundret...

Ellers er det mye artig å lese om denne grotta. Tror jeg har boka om den et sted i bokhylla.
« Siste redigering: 16.01.2007 16:38 av TomDahl »

Utlogget tim patrick

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
  • Høyt henger man.
« Svar #5 på: 02.05.2011 11:28 »
Takk for (enda) en interessant tråd, Tom!

Info: Lummelundegrottan er antakelig den grotte i Norden som det er skrevet og publisert mest omkring. Jeg har engang lest en hel bok (!) om den. Den står øverst på ønskelista når jeg en gang kommer til Gotland. Det største problemet for grotteutforskerne er, så vidt jeg kan forstå og husker, at deler av grotta er vannforsyning for de fastboende, og de er ikke så glade for å ha fremmede svømmende rundt i drikkevannet sitt. Det kan man godt forstå. Derfor har utforskningen foregått etappevis og kun når de fastboende har gitt tillatelse til det. Deler av systemet er vannfylt og kun tilgjengelig for grottedykkere. Uansett er den åpne delen av systemet verdt et besøk, når man ser de mange flotte bildene derfra. Man ser plutselig hva f.eks. Grønnligrotta mangler (selv om den er spennende nok)....

Har selv vært i flere utenlandske såkalte turistgrotter, og det er da en selvfølge å gjøre når man besøker nye steder, hvis det er noe underjordisk i nærheten. Har også hatt gleden av å komme inn i en del som ikke var for turister, da de fastboende tilbød en tur (i Spania et sted). Dessverre er f.eks. et organ som Norsk Grotteblad mest interessert i norske forhold, så det er godt vi har grottegruppa.no...

mvh Cato

Hva er det Grønnligrotta mangler. Asfaltert vei inn, to utsprengte innganger, masseturisme eller fosiler i taket.

Tim P
What do you wish to happen by the end of the day?

cato sture

• Gjest
« Svar #6 på: 06.05.2011 09:50 »

Hva er det Grønnligrotta mangler. Asfaltert vei inn, to utsprengte innganger, masseturisme eller fosiler i taket.

Tim P

Dryppstein i samme mengder som i Lummelunda....

Cato

Utlogget tim patrick

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
  • Høyt henger man.
« Svar #7 på: 06.05.2011 22:14 »
Ser den.

Tim Patrick
What do you wish to happen by the end of the day?