Harry, Jan Erik og jeg har vært gjennom RJR for en uke siden. Det var helt rent ute på sletta, ikke så mye som en bruskork eller snuspose å se. Inne i grotten var det generelt det samme inntrykket. Alle boltene som er der, er rustfrie med ditto hengere. Hovedinntrykket er at de har tatt med seg all ekstra rigg, slik at det som henger igjen er de gamle tauene og man kan egentlig ikke se at de har vært der. Om det er satt inn masse nye bolter så er de ikke lette å få øye på! - eller så er de på steder som er så logiske at de ikke fremstår som nye.
Knivgangen har nå tau hele veien, som på mange måter er en distraksjon. Jeg er ikke sikker på om 71N skal lastes for dette, eller om det er andre som har satt det opp tidligere.
En bonus er at det nå er sammenhengende tau utendørs, fra øvre utgang og nesten helt ned til der båten kan legge til. I den stupbratte, sleipe lia er det til god hjelp. Dette er nok "vraktau" fra grotten som er tatt med ut og spent godt opp.
Det er mye slynger og mye karabiner; faktisk et flertall av karabiner uten skru/twist sikring. Mange av dem har tydelig hengt der en stund. Et verdig prosjekt ville være å erstatte alt dette med nye slynger og nye rustfrie maillons, men: Det er 25 (!!) forankringssteder og det betyr 80-ish maillon og 50+ meter med slyngebånd. Altså en tur som krever gode klær pga all ventingen, og et visst budsjett til innkjøp av materiell. Kanskje en kandidat for en operasjon i NGF/NGRT regi?
Jeg har detaljerte notater og foto av alle forankringer, som jeg skal bearbeide utover høsten.
Marek