Skrevet av Emne: Vern av grotter i Breheimen  (Lest 2656 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
Vern av grotter i Breheimen
« p: 13.06.2007 15:36 »
Verneplanprosessen for Breheimen-Mørkridsdalen har startet for lengst. Både Dummdalsgrottene, Geitågrottene og andre grotter i Hestbrepiggane - området kommer inn under Breheimens område.
Jeg kom over kladd til geologidelen for en stund siden og kunne konstatere at grotter ikke en gang var nevnt!
Dette tok Lom kommune og Oppland fylkeskommune til følge og startet utredning av grotter og karst i området under fagrapport geologi. Blant annet derfor er geologidelen utsatt. Pussig nok ble det Sogn og Fjordane fylke som fikk denne jobben, grottene ligger jo ikke i dette fylket!

De gjorde etter min mening alt for lettvint arbeid; de tok for seg en eldre turguide til området, klippet, limte og la til noen nyere bilder og vips hadde de en rapport ferdig. De glemte derfor vernemessige vurderinger, og de fikk ikke med nyoppdagete grotter utenfor Dummdalen.

Dette syntes jeg var alt for dårlig, som 100% amatør kunne jeg produsert noe med lik kvalitet. Fagrapport Grotte / karst var en ren beskrivelse, uten vern/sårbarhet/forskningsmessige verdivurderinger, ikke "kartlegging av verneverdiar" slik fylkeskommunen selv beskriver det på sin hjemmeside for prosjektet;   
http://www.fylkesmannen.no/hoved.aspx?m=32298

Grotte/karstdelen er fremdeles på kladdestadiet og noe vil bli forbedret etter en drøss med konstruktiv kritikk fra min side, men så langt ligger det an til en fagrapport som står i sterk kontrast f.eks til rapporten om biologisk mangfold for naboområdet til Dumdalen; Høyrokampen. Mitt hovedspørsmål til utrederne er hvorfor det ikke kan utarbeides en slags rødliste for grotteverdier, noe som er vanlig for biologi og fugler. Svaret ser ut til å være at ingen har gjort det før, derfor kan det ikke gjennomføres. Dette synes jeg er for lettvint, håper fremdeles at vi kan få til en profesjonell vurdering av grottene i området. Samtidig er det artig at utrederne har tatt mange av mine kommentarer til følge og stadig arbeider med forbedringer.

Håpet er altså at denne verneplanen kan gjøre litt nybrottsarbeid innen grotte/karstvern, at vi kan få profesjonelle vurderinger innen emnet. Slik det er nå er det fritt fram i Dummdalen, noe grottene og området er alt for tydelig preget av. Likevel må jeg understreke at jeg ikke er vernefreak, her må man prøve å bruke sunt vett og helhetlige vurderinger.
« Siste redigering: 13.06.2007 16:35 av TomDahl »

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Sv: Vern av grotter i Breheimen
« Svar #1 p: 13.06.2007 17:04 »
Takk Tom for et verdifullt arbeid.

Jeg var for en tid siden i kontakt med miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Nordland. Spørsmålet jeg stillte var: Hva skal til for å få vernet en grotte. Svaret jeg fikk var at en kommune kan beslutte vern. Men at dette på landsbasis ikke var et prioritert område. Det finnes i dag for lite penger til å forvalte et skikkelig vern av ulike områder "over jorden". Sett i lys av dette var det liten vilje til å fremme vern av grotter.

Det må alså til et politisk arbeide for å få vern av grotter på sakskartet.

Jeg er heller ingen fanatisk grotteverner, men jeg synes at det er bekymringsfullt at så få grotter er vernet.

med vennlig hilsen
Rolf
« Siste redigering: 16.06.2007 11:41 av Rolf »
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"