Skrevet av Emne: er disse bra alternativer til petzl stop ?  (Lest 43147 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

frorath

• Gjest
Sv: er disse bra alternativer til petzl stop ?
« Svar #90 p: 26.11.2010 10:26 »
Heightec Prism ser jo også svært interessant ut:

http://www.heightec.com/equipment/descenders-ascenders/descenders/prism-descender.html

Ser ut som den har on-the-fly innstilling av friksjon.

frorath

• Gjest
« Svar #91 p: 26.11.2010 11:27 »
her er en youtubevideo med bla heigtec prism:

http://www.youtube.com/watch?v=r3x9-FIU44g&feature=player_embedded#!

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #92 p: 26.11.2010 11:31 »
Et problem med flere av bremsene som er nevnt i tråden, er minimum taudimensjon. For min del er jeg uinteressert i bremser som ikke fungerer på 9mm tau, ettersom det er taudimensjonen jeg foretrekker til personlige turer.

Francis

frorath

• Gjest
« Svar #93 p: 26.11.2010 12:50 »
Et problem med flere av bremsene som er nevnt i tråden, er minimum taudimensjon. For min del er jeg uinteressert i bremser som ikke fungerer på 9mm tau, ettersom det er taudimensjonen jeg foretrekker til personlige turer.

Francis

De minimums dimensjonene det er snakk om er i forbindelse med normene de som de er testet med. Som Dave Allport sa i sin mail KAN man bruke tau med mindre dimensjoner.  Hvis du skulle følge testet norm på Petzl Stop f.eks ville du bare kunne bruke 10 til 11 mm.

Men både Petzl og SAR mener at deres stop\a-b kan brukes med 9 mm, da må man selvfølgelig bruke bremsekarabin som f.eks Raumer Handy.

frorath

• Gjest
« Svar #94 p: 27.11.2010 19:36 »
srte stop kan jo spesifikt innstilles for 9 mm så den burde jo være et klart førstevalg til ditt bruk Francis :)

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #95 p: 28.11.2010 10:43 »
Leste kjapt gjennom dokumentasjonen til SRTE, og kan ikke si at det frister å bytte. Det jeg liker med Stop, er at jeg kan bruke den uten modifikasjoner på 9-11mm tau. Den er også lett, rask å låse av, rask å ta av og på tauet, gir en nokså behagelig rappell, og er så enkel i bruk at jeg kan bruke den i blinde.
Flere av produktene det nevnes i denne tråden gjør enkelte ting bedre enn Stop, men jeg har ennå ikke sett noe som etter min mening tilbyr et like godt kompromiss mellom de ulike egenskapene jeg setter pris på:

• Vekt
  • Enkel i bruk
  • Lett og rask å låse av
  • God rappellkomfort
  • Forblir hengende på selen når den er i bruk (mistes ikke)

Med mindre alle tauene på en tur har samme dimensjon (hvor ofte skjer det?), vil et system som krever at man gjør fysiske endringer på rappellutstyret sitt for å få det til å fungere skikkelig, etter min mening være lite egnet.

Det står også at man mister garantien på utstyret hvis man gjør justeringer selv.

Francis

frorath

• Gjest
« Svar #96 p: 28.11.2010 11:29 »
Leste kjapt gjennom dokumentasjonen til SRTE, og kan ikke si at det frister å bytte. Det jeg liker med Stop, er at jeg kan bruke den uten modifikasjoner på 9-11mm tau. Den er også lett, rask å låse av, rask å ta av og på tauet, gir en nokså behagelig rappell, og er så enkel i bruk at jeg kan bruke den i blinde.
Flere av produktene det nevnes i denne tråden gjør enkelte ting bedre enn Stop, men jeg har ennå ikke sett noe som etter min mening tilbyr et like godt kompromiss mellom de ulike egenskapene jeg setter pris på:

• Vekt
  • Enkel i bruk
  • Lett og rask å låse av
  • God rappellkomfort
  • Forblir hengende på selen når den er i bruk (mistes ikke)

Med mindre alle tauene på en tur har samme dimensjon (hvor ofte skjer det?), vil et system som krever at man gjør fysiske endringer på rappellutstyret sitt for å få det til å fungere skikkelig, etter min mening være lite egnet.

Det står også at man mister garantien på utstyret hvis man gjør justeringer selv.

Francis

Med SRTE  kan man jo som med petzl stop bruke fabrikkinnstillingen. den vil fungere bedre enn petzl uansett. MEN man kan OGSÅ velge å optimalisere den til tauet man bruker. Altså den krever ikke justering men gir muligheten hvis man vil optimalisere den for tauet man bruker. så slipper man å bruke Handy. Flertallet av innretningene jeg har nevnt her er av Stop typen som ikke trenger å tas av for å tres.
Flertallet av dingsene har suveren rappellkomfort vs petzl og er like enkel å tre.
« Siste redigering: 28.11.2010 14:23 av frorath »

Utlogget Harry

• trrr
  • Senior medlem
  • *
  • 2-3-5-10 Er gode tall
« Svar #97 p: 28.11.2010 13:21 »
Ja det blir spennende og se hva du ender med Frorath,
Jeg bruker min stop og er fornøyd med den,
Grigri vil jeg ikke ha i min rigg, 
Alle innlegg (C) Harry V. Nilsen

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #98 p: 29.11.2010 14:38 »
Well there is one major problem with the SRTE. Here is a price list from "National Height Safety and Access Solutions", prices in AUD (Australian dollars), not including sales tax:

Petzl ID 283.50
Petzl Stop 141.95
Petzl Rack 121.22
SRTE single stop 450.00
SRTE double stop 520.00

To put that into perspective, 520 AUD = 320UKP = 3100 NOK. You can buy a COMPLETE "advanced SRT kit" from Inglesport for 255 UKP, including VAT. For that you get (copied from Inglesport's website):

Petzl Avanti Harness (C12).
Petzl Torse Shoulder Straps (C26) - lightweight and simple to use.
10mm Semi-circular steel Maillon Rapide.
Petzl Croll (B16).
Petzl Foottape Footloop (C47) - lightweight, wears well and easy to adjust.
7mm standard Maillon Rapide.
9mm Dynamic Rope Harness/Ascender Security Link.
Petzl Basic Ascender (B18).
9mm Dynamic Rope Cowstails.
2 Wiregate krabs - wide gate opening and the gate does not stick in muddy conditions.
2 Beal 'Pinch' - holds krab securely to rope and offers some protection to the rope.
Petzl Stop (D09).
Petzl OK Oval Alloy Screwgate Krab.
Raumer Handy Braking Krab - works well for thinner ropes (even 8mm). Also ideal for muddy ropes!
Petzl Pantin (B02) - makes climbing the rope easier, can save a lot of energy especially on big pitches.

Well, I think that represents a bit better value for money!

Another problem is that the SRTE doesn't seem to be available in Europe, so you have to order it from Australia. I guess it isn't CE-marked, so it can't be sold on the European market.

The weight of the SRTE single stop model (410g) is just a little lighter that the Petzl Stop plus Handy (460g), but I guess that the double stop model is heavier (hard to find data).

Mark

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #99 p: 29.11.2010 15:39 »
stop krever ikke bremsekarabin.

her er droptester av prusiker:
http://corvallismountainrescue.org/rigging/drop-tests/july97-testing.drop-tower.html

ganske bra men ff var 0.33.
ff på testen til a-b var 1.0 med 100 kg og 100 kg i 1 m slynge
test av stop er her:
http://www.hse.gov.uk/research/crr_htm/2001/crr01364.htm

ff 1.0 med 100 kg
stopen ødela tauet under testen og jammet

Although the braking carabiner is specified as optional in Petzl's own technical literature, I would never teach someone to use the Stop without one and I strongly recommend anyone buying a Stop to also buy a Raumer Handy. It make the device far safer and more comfortable to use. So when we are comparing abseiling devices, it's the Stop+Handy combination which we should consider, concerning all different criteria such as price, weight, performance, convenience, safety etc. etc.

Anybody reading this thread should be warned that a braking crab is ESSENTIAL in many situations when using the Petzl Stop - higher weights, thinner ropes, slippery mud etc.

Mark

frorath

• Gjest
« Svar #100 p: 29.11.2010 16:20 »
Well there is one major problem with the SRTE. Here is a price list from "National Height Safety and Access Solutions", prices in AUD (Australian dollars), not including sales tax:

Petzl ID 283.50
Petzl Stop 141.95
Petzl Rack 121.22
SRTE single stop 450.00
SRTE double stop 520.00

To put that into perspective, 520 AUD = 320UKP = 3100 NOK. You can buy a COMPLETE "advanced SRT kit" from Inglesport for 255 UKP, including VAT. For that you get (copied from Inglesport's website):

Petzl Avanti Harness (C12).
Petzl Torse Shoulder Straps (C26) - lightweight and simple to use.
10mm Semi-circular steel Maillon Rapide.
Petzl Croll (B16).
Petzl Foottape Footloop (C47) - lightweight, wears well and easy to adjust.
7mm standard Maillon Rapide.
9mm Dynamic Rope Harness/Ascender Security Link.
Petzl Basic Ascender (B18).
9mm Dynamic Rope Cowstails.
2 Wiregate krabs - wide gate opening and the gate does not stick in muddy conditions.
2 Beal 'Pinch' - holds krab securely to rope and offers some protection to the rope.
Petzl Stop (D09).
Petzl OK Oval Alloy Screwgate Krab.
Raumer Handy Braking Krab - works well for thinner ropes (even 8mm). Also ideal for muddy ropes!
Petzl Pantin (B02) - makes climbing the rope easier, can save a lot of energy especially on big pitches.

Well, I think that represents a bit better value for money!

Another problem is that the SRTE doesn't seem to be available in Europe, so you have to order it from Australia. I guess it isn't CE-marked, so it can't be sold on the European market.

The weight of the SRTE single stop model (410g) is just a little lighter that the Petzl Stop plus Handy (460g), but I guess that the double stop model is heavier (hard to find data).

Mark

http://www.jrcsupply.com/store/itemdesc.asp?ic=93-81&eq=&Tp=

286.25 her.

Og fra mailkorrespondanse med SRTE:

"Hi Viggo,
The prices for these Descenders:
D1a - $229 AUD
D1s - $327 AUD
Freight for 1 of these Descenders would be $70 AUD with Fedex.

We accept telegraphic transfer or credit card for international transactions.
Please let me know if I can be of further assistance.
Thank you
Tamara

Tamara Rogelja
Single Rope Technique Equipment"

229 AUD er nå 1359,80 i følge Aftenspostens valutakalkulator.
Prisen på Petzl Stop som du fant blir i NOK: 842,89.
Norske nettbutikker har priser på ca 890 kr.
Med Petzl Stop trenger man Raumer Handy på 9 mm tau som dere liker å bruke. SRTE kan jo innstilles til 9 mm i felt.
Raumer Handy koster 14 £ på Inglesport, altså 134,09 NOK.

Det er en prisforskjell på ca 450 kr. Man kan spare enda mer på å kjøpe seg en 8-er. Men som det ofte er koster det litt med bedre produkter, men i prisforskjellene her er ikke uoverkommelig selv for en med min svært beskjedne økonomi. Ofte vil slike forskjeller forsvinne når man tar i betrakning ekstrautgifter som følger med å kjøpe billig først. Som lite slitesterke deler i aluminium som må byttes kontra slitesterke deler i stål.

Vekt:
Petzl Stop + Handy  460 g
SRTE D1a               410 g
SAR A-B                 442 g
Petzl Stop              326 g
HMS                         0 g
MPD                    1 200 g

Heightec Prism har jeg ikke funnet vekt på ennå.
Ser ut som jeg må avfinne meg med en vekt på 400-500 g. Ellers ser det ut som jeg må endre kravene jeg stiller...

Og det Gjør jeg ikke:)
« Siste redigering: 29.11.2010 16:48 av frorath »

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #101 p: 29.11.2010 16:44 »
The D1A single-stop model doesn't seem to me to offer any advantage over the Stop+Handy. The SRTE is slightly lighter, but the Stop is a bit more streamlined. The Stop+Handy will cope with a very wide range of rope diameters, so will the SRTE, but maybe you have to adjust it and it's hard to change friction on the fly (if you have routed the device with/without the extra friction you can't change your mind, whereas clipping/unclipping a braking crab can be done in mid-abseil). Both have only a single-brake function, so safety-wise they are similar.

The D1S is made of steel and I guess is heavier than the D1A model.

I agree that these prices are cheaper than the shop I looked at, but by the time you add in the freight and import tax you are looking at a substantially higher price. Price of just a Stop from Inglesport is 59UK = 595NOK, plus the Handy gives a total package price of 730NOK. That's also not including freight etc. so it's a more directly comparable price.

Don't misunderstand me, the SRTE is a good abseiling device suitable for caving (unlike several of the options discussed on this thread which are NOT very suitable for caving). However, it is very expensive compared to the Stop. Sure, money isn't everything, but why pay double the price for no real improvement in functionality?

Mark

frorath

• Gjest
« Svar #102 p: 29.11.2010 17:19 »
Nå har jeg jo både Petzl Stop og SAR A-B.
Synes det er stor forskjell på funksjonaliteten. Men det må man jo forvente av mye nyere designs.
Særlig de som driver med redningstjenste burde se nytten av descendere som er testet godkjent for bruk med slike belastninger.
Også i tilfellet kameratredning er dette et gode. Mange uavhengige tester viser at Petzl Stop ikke takler slike belastninger særlig bra.

noen sitater om Petzl Stop
LOAL2:  It’s a bit annoying that so many manufacturers call their descenders “... Stop” but for what we’re doing in the chapters to    come the one thing you can safely assume is we’re not talking about Petzl.

LOAL2 om mechanical belay devices:  The Petzl Stop usually chops the rope at about a fall factor of 0.1, so that’s off the list too.

Lyon & Lyon: Rather worryingly, for such a popular device, it was the only device to cause rope damage in the
dynamic tests. Although impact forces were no higher than with other devices, the rope snagged
between the side plate and bobbin, severing the sheath. Following this, the rope could not be
removed and the device could not be reused.

« Siste redigering: 29.11.2010 17:42 av frorath »

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #103 p: 29.11.2010 18:24 »
LOAL2 om mechanical belay devices:  The Petzl Stop usually chops the rope at about a fall factor of 0.1, so that’s off the list too.

Jeg antar at du mener FF 1.0?

Hvis man rigger og bruker riggingen forsvarlig, hvordan vil du da klare å fremprovosere et fall på FF 1.0? Jeg får det ikke til i hodet mitt.

Skulle man mot formodning få til et fall som har FF 1.0 på statisk tau, ville jeg vært langt mer bekymret for ryggen enn skade på tauet.

Francis

frorath

• Gjest
« Svar #104 p: 29.11.2010 19:36 »
Jeg antar at du mener FF 1.0?

Hvis man rigger og bruker riggingen forsvarlig, hvordan vil du da klare å fremprovosere et fall på FF 1.0? Jeg får det ikke til i hodet mitt.

Skulle man mot formodning få til et fall som har FF 1.0 på statisk tau, ville jeg vært langt mer bekymret for ryggen enn skade på tauet.

Francis

Dette er tatt fra loal2 og der står FF 0.1 med 200 kg.
Blir tauet kuttet som loal2 nevner er det enda større grunn til bekymring for rygg og annet.

her er litt om SAR A-B:
The A-B Descender has been tested by the notified body in a simulated rescue using a 210kg mass as required in 12841-C 4.4.5 and 4.4.9. It has also been tested with 100kg loaded on the descender and 100kg on a one meter wire sling in a fall factor one scenario which is a more realistic test. Maximum impact force recorded was 5.7kN, max slip on rope was 15cm and there was only slight glazing to the rope. There was no damage to rope or descender. SAR confirms it can be used in RESCUE with a two person load.