Skrevet av Emne: er disse bra alternativer til petzl stop ?  (Lest 43141 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

frorath

• Gjest
Sv: er disse bra alternativer til petzl stop ?
« Svar #75 p: 17.11.2010 19:55 »
Jeg venter spent på dokumentasjon, og på dokumentasjon som viser at det aldri har vært ulykker med stop eller andre helmekaniske devicer. Stop krever også et provisorisk tillegg: en bremsekarabin.

Hvis du spør klatreforbundet, Norsk fjellsportforum, Tindeklubben, Nortind eller andre med en viss autoritet på området om bremseknuter er farlige, kan du prøve å tenke deg hva svaret er. Redningsorganisasjoner i USA og Canada har gått fra mekaniske tauklemmer til klemknuter i heiseoperasjoner. Årsaken er at klemknuter IKKE kan kutte tauet, slik tauklemmer kan. Dette fikk norske alpine redningsgrupper demonstrert i Hemsedal i mai i år. Jeg vedlegger bilde av MPDèr i bruk. Her er klemknutene vi brukte:http://picasaweb.google.com/alpinredning/20100508HemsedalSAR?authkey=Gv1sRgCLrn07m3_cDccA#5469362686357670194

stop krever ikke bremsekarabin.

her er droptester av prusiker:
http://corvallismountainrescue.org/rigging/drop-tests/july97-testing.drop-tower.html

ganske bra men ff var 0.33.
ff på testen til a-b var 1.0 med 100 kg og 100 kg i 1 m slynge
test av stop er her:
http://www.hse.gov.uk/research/crr_htm/2001/crr01364.htm

ff 1.0 med 100 kg
stopen ødela tauet under testen og jammet
« Siste redigering: 17.11.2010 20:12 av frorath »

frorath

• Gjest
« Svar #76 p: 17.11.2010 20:18 »
Jeg venter spent på dokumentasjon, og på dokumentasjon som viser at det aldri har vært ulykker med stop eller andre helmekaniske devicer. Stop krever også et provisorisk tillegg: en bremsekarabin.

Hvis du spør klatreforbundet, Norsk fjellsportforum, Tindeklubben, Nortind eller andre med en viss autoritet på området om bremseknuter er farlige, kan du prøve å tenke deg hva svaret er. Redningsorganisasjoner i USA og Canada har gått fra mekaniske tauklemmer til klemknuter i heiseoperasjoner. Årsaken er at klemknuter IKKE kan kutte tauet, slik tauklemmer kan. Dette fikk norske alpine redningsgrupper demonstrert i Hemsedal i mai i år. Jeg vedlegger bilde av MPDèr i bruk. Her er klemknutene vi brukte:http://picasaweb.google.com/alpinredning/20100508HemsedalSAR?authkey=Gv1sRgCLrn07m3_cDccA#5469362686357670194

er dette den nye versjonen av MPD du nevnte? eller er det versjonen som er beregnet på 12.5 til 13 mm tau?
hvilket tau brukte dere?

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #77 p: 17.11.2010 20:42 »
Jeg måtte sjekke startinnlegget for å se om vi beveger oss for mye off topic. Trådstarter vil ha en taubrems som er bedre enn Petzl Stop, og jeg kan bare si at hvis bremsen trenger en provisorisk klemknute som back-up, da er den bremsen i utgangspunktet ikke bedre enn Stop'en.

Når det gjelder påliteligheten til en klemknute, avhenger det av hvilken type knute det er, autoblock, prusik, vikingknute eller bachman, hvor mange ganger den er tvinna rundt hovedtauet, og tykkelsen på klemknutetauet i forhold til klatretauet, om du har klemknuten over eller under rapell-åtteren, og hvor stor belastning knuten utsettes for. Det er en kjent sak at klemknuter kan skli og smelte tauet eller rive av strømpa, og det finnes ulykkesrapporter om dette, og om nødvendig vil jeg lete dem fram. En test foretatt av Rockclimbing viser at klemknutene absolutt ikke er til å stole på, se link under.

http://www.rockclimbing.com/Articles/General/A_scientific_study_of_common_friction_knots._273.html

Som sagt er ikke trådens tema klemknuter, men taubremser, så jeg tror vi setter strek her.

Jeg har forsøkt å rydde litt i tråden. Det er ikke helt lett, siden dere kommenterer flere ting i samme innlegg  :)
Kan dere forsøke å ta diskusjonen om klemknuter i det nye emnet.
Kjempebra at folk diskuterer.

Admin
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

frorath

• Gjest
« Svar #78 p: 17.11.2010 21:25 »
Den er faktisk utrolig bra, og kommer i en lettere utgave for 10-11mm tau. 95% effektiv trinse med autoblokk.

ser på produktinfoen til MPD at de oppgir en versjon for 11 mm men vekten på denne er 1,2 kg. den er sikkert glimrende til redning men litt for tung til vanlig grotting.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #79 p: 17.11.2010 23:29 »
Rolf, du roter mer enn du rydder! Dette er et sidesprang innenfor emnet.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #80 p: 17.11.2010 23:32 »
Rolf, du roter mer enn du rydder! Dette er et sidesprang innenfor emnet.
Ha bare sidesprang du  :D
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Jansen

• Fullt medlem
« Svar #81 p: 18.11.2010 17:32 »
Hvorfor vil du ha et alternativ til petzl stop ?

6 juni 1998 var det en ulykke på Fjell ved Ås, der en Petzl Stop åpnet seg under rapell, og NKF foreslo etter det å forby Petzl Stop i Norge. Jeg forstår godt at mannen ønsker et alternativ til Stop.

Mer info om ulykken finner du her:
http://www.klatring.no/Sikkerhet/Ulykkesoversikt/tabid/4747/language/nb-NO/Default.aspx
Trykk på linken > "2. Se utvalgte år og ulykkestyper" og søk på >Aktivitet = Rapell

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #82 p: 18.11.2010 18:08 »
6 juni 1998 var det en ulykke på Fjell ved Ås, der en Petzl Stop åpnet seg under rapell, og NKF foreslo etter det å forby Petzl Stop i Norge. Jeg forstår godt at mannen ønsker et alternativ til Stop.

Mer info om ulykken finner du her:
http://www.klatring.no/Sikkerhet/Ulykkesoversikt/tabid/4747/language/nb-NO/Default.aspx
Trykk på linken > "2. Se utvalgte år og ulykkestyper" og søk på >Aktivitet = Rapell

Jeg kan ikke begripe hvordan dette skal kunne ha skjedd. Det er teoretisk mulig å få dette til hvis man bruker en lang MR istedenfor en karabin til å feste Stopen, men jeg har aldri hørt om andre tilfeller enn dette hvor en Stop har åpnet seg.

Den andre teorien min er at fjæra på lukkemekanismen kan ha vært ødelagt.

Francis

Utlogget Jansen

• Fullt medlem
« Svar #83 p: 18.11.2010 20:27 »
Francis, jeg tror ikke det er taubremsen som er problemet, men personen som bruker den. De aller fleste ulykker skyldes jo feil bruk av utstyret. Selvsagt må vi fortsette å utvikle utstyret for å få det mest mulig optimalt, men det er like viktig med kompetent opplæring av klatrere og grottere.

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #84 p: 18.11.2010 22:20 »
Francis, jeg tror ikke det er taubremsen som er problemet, men personen som bruker den. De aller fleste ulykker skyldes jo feil bruk av utstyret. Selvsagt må vi fortsette å utvikle utstyret for å få det mest mulig optimalt, men det er like viktig med kompetent opplæring av klatrere og grottere.

Jeg er også ganske overbevist om at det må ha vært brukerfeil.

Francis

frorath

• Gjest
« Svar #85 p: 18.11.2010 23:43 »
fikk prøvd en antec 30 i kveld. nå for tiden  heter den anthron dsd 30.

http://www.anthron.si/index.php/double-stop-descender.html

Den var riktig smooth å rappellere med. kjempebra kontroll med spaken. lett og fin. beste kontroll jeg har kjent av de tingene jeg har prøvd til nå.
MEN:
-den må taes av karabineren for å tres. Dette var i tillegg litt fiklete.
-man kan ikke stramme inn slakke med den. og derved heller ikke klatre oppover tauet med den.
-og i følge eier er den helt ubrukelig på skitne tau.

denne evalueringen av den fant jeg på nettet:

http://www.cavediggers.com/Anthron.pdf

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #86 p: 19.11.2010 01:24 »
Jeg fikk en sånn kastet etter meg, og skjønte fort hvorfor. Den er håpløs på alt annet enn nye 10mm tau. Og selv der er den den dårligste saken jeg har rappellert med. En aktverdig person kan få min gratis.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

frorath

• Gjest
« Svar #87 p: 19.11.2010 01:43 »
Håper da jeg er aktverdig! Hvis du ikke vil ha den tar jeg mer enn gjerne imot den.
Var litt snar i vendingen i min forrige post. Den KAN tres men den henger fast i karabinen.

frorath

• Gjest
« Svar #88 p: 21.11.2010 15:28 »
her er brukerveiledning til srte og srte two way stop. tws er veldig lik anthron.

http://www.srte.com.au/pdf/2WRS%200609.pdf

frorath

• Gjest
« Svar #89 p: 22.11.2010 12:42 »
Jeg lurte litt på om det gikk an å tre anthron slik at den gikk lettere på skitne tau.
Så jeg sendte email og fikk svar:

Is there a single stop way of rigging the dsd-30?
for reducing the friction on muddy ropes in a cave.

Cheers,
Viggo

Dear Viggo,

There is a way of reducing friction with DSD 30+25 on thick, stiff, old, muddy etc. ropes. The setup is, as desired, single stop only. You may want to see the attached photographs for the setup of the descender. The 1st photo is showing how to install the device on the rope (take care to thread both ropes on the correct side of the jamming cleat – smaller spur on the pivoting pulley). The second photo is showing the device in action during the descent. You can notice that I threaded the free end of the rope behind the device in order to be able to slide it through my right hand.

So far about the good news. I have to warn you that the described setup is not included in the standard instructions. As you may have noticed all uses not covered in the instructions are forbidden.  Additionally, the described setup is braking by pressing the handle and released slides. In case of an accident or lost consciousness the person would consequently slide down the rope. This is also why I secure the descender before starting the descent in this setup.

With best regards
Miha