Skrevet av Emne: er disse bra alternativer til petzl stop ?  (Lest 43147 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
Sv: er disse bra alternativer til petzl stop ?
« Svar #45 p: 09.11.2010 10:30 »
Åtteren har jeg argumentert for og mot nok. Rack har sin hovedanvendelse på lengre stup, 50+m, fordi man kan regulere friksjonen underveis ved å justere avstanden mellom tverrpinnene (breaking bars) eller endre antallet som er i bruk. Friksjonen må endres fordi vekta av tauet under deg minsker ettersom du går nedover. MIndre tauvekt= mindre friksjon.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #46 p: 09.11.2010 11:45 »
Münter to the rescue :).
[pun intended]
Francis
joda, og etterlater din fine selvlåsende rappeldings til fordel for en tautvistende knute som er vanskeligere å låse av? når en klemknute rigtig plassert gjør susen

Åtteren har jeg argumentert for og mot nok. Rack har sin hovedanvendelse på lengre stup, 50+m, fordi man kan regulere friksjonen underveis ved å justere avstanden mellom tverrpinnene (breaking bars) eller endre antallet som er i bruk. Friksjonen må endres fordi vekta av tauet under deg minsker ettersom du går nedover. MIndre tauvekt= mindre friksjon.
uten å ha brukt rack har jeg fått med meg dette og skjønner det utmerket. spurt på en annen måte: hva er det som gjør at du bruker 8eren i stedet for rack (som vel ikke tvinner tauet heller)?

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #47 p: 09.11.2010 12:25 »
De lett tilgjengelige rack`ene jeg har vært borti, er mye lengre enn en åtter. Og så er det litt tradisjon inne i bildet. Da vi rappellerte i Golondrinas brukte alle 50-60cm lange rack. Bare en brukte Allp.

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #48 p: 09.11.2010 15:37 »
Relativt dumt er det å binde opp begge hender for å rappellere med stop. Den er også mildt sagt ueffektiv i et heisesystem. Protaxion+effektiv trinse og egen klemme derimot...

You can disable the autolock on a Stop if you want to, for example if you need your other hand or if you are going to do a relatively long abseil and don't want to tre out your habd squeezing the handle. I agree that it's not perfect in a hauling situation, but at least it's possible to use it. It's also possible to use a Stop as an improvised ascender. Again, it's not perfect, but in an emergency it works. Of course you can still have other extra equipment with you, but the fact remains that the Stop is an extremely flexible piece of equipment.

Perhaps someone would like to list up all the perceived disadvantages of the Stop/Simple descenders?

The disadvantages I can think of are:

a) Cost (yes, it's more expensive than some types, but I don't regard this as a major issue over a long period of caving)
b) Not good for really long pitches (not a relevant argument for most "normal" caving)
c) The Stop has two-handed operation (but since you can disable the stop function for a specific situation where you want a hand free, I don't worry about this)
d) Left hand can get tired on long pitches (less of a problem if you use the right technique)
e) Harder for left-handed people to use? Not sure, it is a handed device so I can see that left-handed people might not like it.
f) Can be use incorrectly and dangerously if the user is not trained correctly (i.e. to not rely on the stop function, to always use a braking crab (preferably a handy) and always retain control with the right hand)

The advantages of the Stop I can think of are:

a) Fast to load/unload the rope
b) Compact
c) Very good friction control if used correctly and with a Handy
d) Stop function makes locking/unlocking extremely easy, with little risk of jamming
e) Stop function makes it easy to stop exactly where you want, for example when approaching a rebelay or deviation
f) Rope "captive" in the device. No possibility of it falling off or being pulled into a situation where the rope will jam if your weight is temporarily not on the device (e.g. when struggling in a tight spot).
g) No need to unclip to load/unload rope.
h) Can be used as an improvised rope jammer etc. in emergency situations.

Mark

frorath

• Gjest
« Svar #49 p: 09.11.2010 17:13 »
bilder:
første bilde her viser: petzl stop, sar a-b, raumer handy bremsekarabin og petzl ok

frorath

• Gjest
« Svar #50 p: 09.11.2010 17:19 »
enda mer.
her vises sar a-b tredd i PGB (panic grip brake) modus.

frorath

• Gjest
« Svar #51 p: 09.11.2010 17:27 »
de siste bildene i denne omgang:
første bilde viser sar a-b tredd for vanlig rapell, ingen pgb.
andre bilde viser petzl stop sar a-b og mini taxion tredd for heisesystemer.
petzl stop gir mest friksjon og holder dårligst på tauet av disse. mini traxion er best av disse men pro-taxion er laangt bedre enn denne igjen.
på det siste bilde vises det utfellbare håndtaket for ekstra kraft og mer presisjon der det trengs.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #52 p: 09.11.2010 17:32 »
Den derre Mark-kroppen, får han lønnen sin fra Petzl eller :) Det må være det røde feminine håndtaket som hindrer meg fra å bruke den. Ja, jeg vet den fins i matt svart, men jeg er ingen "wannabe" SWAT.  

Utrolige bilder av frorath. Håper han husket rett knute i toppen og knute i enden. 

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #53 p: 09.11.2010 20:09 »
It's just that your left hand isn't strong enough to squeeze the handle. You need to do some weight training  :)

Mark

frorath

• Gjest
« Svar #54 p: 11.11.2010 22:21 »
Har vært i klatreveggen i kveld. Fikk noen runder med sar a-b og petzl stop. Først og fremst vil jeg si: srt-trening er fortsatt kjempegøy!
Subjektiv oppfatning av forskjellene:
-sar a-b tar letter opp "slakk" hvis man skal bruke stoppen som ascender noen få meter.
-sar a-b kan bruke handtaket for å regulere rapellen.
-sar a-b har mer friksjon enn petzl stop.
-sar a-b har en velfungerende ikke plagsom PGB funksjon.

Svein fikk også prøvd den og jeg håper han vil dele sine synspunkter på den med oss.
:)

frorath

• Gjest
« Svar #55 p: 13.11.2010 19:43 »
La ikke statistikken ta mannen! Det er ikke sikkert sannsynligheten for å miste 8ern er like stor hos alle...
Jeg sett biler i grøften, men slutter ikke å kjøre av den grund
Har du sett noen miste en Stop? :)

frorath

• Gjest
« Svar #56 p: 13.11.2010 20:25 »
Kjøp en MPD hvis pengene flommer over. Det er en autoblokk med innebygd supereffektiv trinse. Du rigger lett en 3:1 talje med denne. Den kommer, eller er kommet i en utgave for personlig bruk, dvs nedskalering av dagens device for halvtoms tau. Eller gjør som meg etter å ha gått runden via allverdens rappelldingser: Stålåtter og noen ganger prusik. Umulig å miste hvis den brukes rett. Lett å se om den er tredd rett.

Samtlige rappelldingser fra Petzl som jeg har brukt, låser helt på 9-11mm tau.

MPD:
vekt 1,1 kg
pris 550 $
tau 12,5 til 13 mm

tror ikke dette er noe reelt alternativ til PS.

frorath

• Gjest
« Svar #57 p: 13.11.2010 21:39 »
her er en artikkel om bruk av forskjelleig utstyr for sikringstauet ved redningsaksjoner. Den er sist oppdatert 1999.
den omhandler bla grigri, petzl stop, 8-er og srte.
en av de mest interessante konklusjonene er at sikringstauet IKKE burde være helt nytt.

http://www.escalade.com.au/rescue/trmextract.htm

og her er produktsiden til a-b som omhandler tester den har klart.

http://www.sar-products.com/A_B_Descender.html

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #58 p: 13.11.2010 21:43 »
MPD:
vekt 1,1 kg
pris 550 $
tau 12,5 til 13 mm

tror ikke dette er noe reelt alternativ til PS.
Den er faktisk utrolig bra, og kommer i en lettere utgave for 10-11mm tau. 95% effektiv trinse med autoblokk.

frorath

• Gjest
« Svar #59 p: 13.11.2010 21:45 »
Den er faktisk utrolig bra, og kommer i en lettere utgave for 10-11mm tau. 95% effektiv trinse med autoblokk.
oi når kommer den? har du en link?