Skrevet av Emne: er disse bra alternativer til petzl stop ?  (Lest 42772 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
Sv: er disse bra alternativer til petzl stop ?
« Svar #30 p: 05.11.2010 10:57 »
Har lite erfaring med Petzl Stop, men vet at den skal brukes med full åpning og at det er med den andre hånden på tauet man regulerer farten på nedfiringen. Her er det noe jeg ikke forstår. Ser at det å regulere farten med "spaken" ikke er helt heldig og hvertfall ikke for en utrent da den er følsom, og man fort får mer fart enn man hadde som intensjon og blir nødt til å sleppe det som er i sjokket:-) Kan noen forklare meg hvordan man korrekt bruker en Petzl Stop? Med en hånd på tauet blir jeg jo nødt til å sleppe opp grepet for å gi mer tau ved en anledning, og hva da?

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #31 p: 05.11.2010 13:02 »
jeg fikk et veldig bra tips av Mark en gang. Press spaken inn med armen, ikke klem den inn med fingrene (press med tommelputen). Da bruker man de store muskler i armen.

Ellers reguleres friksjonen med den andre hånd (BREMSEHÅNDEN), evt inkl raumerkarabinen (eller en annen karabin=mindre friksjon enn raumer) som Francis snakker om.

Altså stoppen er enten åpen eller lukket. åpen er det en en del friksjon, og man må selv legge til det som trengs "bak" stoppen.
Lukket er det oftest full stop, men på tynne glatte tau slurrer den likevel (for meg)

Skjønner ikke helt hva du mener med å sleppe opp for å gi tau. For meg (som er ca 110kg) er det sjeldent nødvendig å mate tauet i en stop, selv på meget tykke stive sandete tau.

frorath

• Gjest
« Svar #32 p: 05.11.2010 14:09 »
jeg fikk et veldig bra tips av Mark en gang. Press spaken inn med armen, ikke klem den inn med fingrene (press med tommelputen). Da bruker man de store muskler i armen.

Ellers reguleres friksjonen med den andre hånd (BREMSEHÅNDEN), evt inkl raumerkarabinen (eller en annen karabin=mindre friksjon enn raumer) som Francis snakker om.

Altså stoppen er enten åpen eller lukket. åpen er det en en del friksjon, og man må selv legge til det som trengs "bak" stoppen.
Lukket er det oftest full stop, men på tynne glatte tau slurrer den likevel (for meg)

Skjønner ikke helt hva du mener med å sleppe opp for å gi tau. For meg (som er ca 110kg) er det sjeldent nødvendig å mate tauet i en stop, selv på meget tykke stive sandete tau.

andre versjoner av stop enn petzl gir mulighet til å regulere med håndtaket.

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
« Svar #33 p: 05.11.2010 14:38 »
På full åpning har jeg erfart svært lite friksjon på nye tau som jo er forståelig, og ut i fra det jeg har lest her er det ikke noe annet å gjøre enn å teste det ut mer i praksis. Og bruke større muskelgrupper gir større kontroll, men det er bremsehånda som skal gjøre jobben uansett, og som Kåre sier går tauet rett gjennom uten at man trenger å mate. Da blir problemet at det går alt for fort, og  jeg lurer jo på om stoppen kan brukes uten hansker i det store og det hele. Og hvordan fungerer denne brensekarabinen? Er jeg helt ute å kjøre, så ha meg unnskyldt. Praksis og trening har jeg forøvrig skjønt at må til.

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #34 p: 05.11.2010 17:18 »
bremsekarabinen fungerer slik at bremsetauet går fra stoppn og til karabinen som sitter i din sentralkarabin på selen, og derfra videre til bremsehånden. Karabinen er formet slik at de blir mere friksjon jo mere du holder bremsetauet op med bremsehånden.

Jeg synes ikke Petzl stop virker som et fuldkomment design. er det deg frorath som har bestilt en slik A-B eller noe? Det er jo masser stopliknende greier ute i verden, og det hadde vært kjekkt om noen visste om en nøgtern og habil test av mange modeller. Det er ok med de som taler varmt for det de sjøl bruker, og det er masse god info som kommer frem. Jeg har en Stop, kan sikkert bli bedre til å bruke den, men vil nok uansett hvor god jeg blir mene at den kunne bli bedre ...

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
« Svar #35 p: 05.11.2010 17:28 »
Herlig! Takk for svaret Kåre :) Ble litt klokere. I morgen skal det slites nye spor i åttern på tur i Greft.

frorath

• Gjest
« Svar #36 p: 05.11.2010 22:25 »
bremsekarabinen fungerer slik at bremsetauet går fra stoppn og til karabinen som sitter i din sentralkarabin på selen, og derfra videre til bremsehånden. Karabinen er formet slik at de blir mere friksjon jo mere du holder bremsetauet op med bremsehånden.

Jeg synes ikke Petzl stop virker som et fuldkomment design. er det deg frorath som har bestilt en slik A-B eller noe? Det er jo masser stopliknende greier ute i verden, og det hadde vært kjekkt om noen visste om en nøgtern og habil test av mange modeller. Det er ok med de som taler varmt for det de sjøl bruker, og det er masse god info som kommer frem. Jeg har en Stop, kan sikkert bli bedre til å bruke den, men vil nok uansett hvor god jeg blir mene at den kunne bli bedre ...
nå har jeg fått sar a-b. petzl stop har jeg fra før. så snart blir det en tur i klatreveggen for å sammenligne i praksis. har jo sammelignet her hjemme. tredde de 2 med tau og sjekket forskjellige funksjoner. men det blir ikke det samme som å komme i klatreveggen eller i ei grotte med dem. skal også se om jeg får noen andre til å prøve den også så det er flere synspunkter på den.
2 ting vet jeg allerede: sar a-b er dyrere og tyngre.

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #37 p: 06.11.2010 14:45 »
nå har jeg fått sar a-b. petzl stop har jeg fra før. så snart blir det en tur i klatreveggen for å sammenligne i praksis. har jo sammelignet her hjemme. tredde de 2 med tau og sjekket forskjellige funksjoner. men det blir ikke det samme som å komme i klatreveggen eller i ei grotte med dem. skal også se om jeg får noen andre til å prøve den også så det er flere synspunkter på den.
2 ting vet jeg allerede: sar a-b er dyrere og tyngre.

Har du  noen bilder av dem sammen ?
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #38 p: 07.11.2010 23:39 »
Relativt dumt er det å binde opp begge hender for å rappellere med stop. Den er også mildt sagt ueffektiv i et heisesystem. Protaxion+effektiv trinse og egen klemme derimot...
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #39 p: 08.11.2010 14:21 »
Kenneth: har du en mening om fordeler/ulemper på rack/8'er.

Etter min mening så er det ikke noe som slår et par velplasserte klemknuter og en trinse (eller en DMM revolver) når det gjeld kameratredning. Og bruker du stoppen din så er den jo låst opp i et system og du har fratatt deg muligheten for å fire deg ned til den skadede?!

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #40 p: 08.11.2010 14:32 »
Og bruker du stoppen din så er den jo låst opp i et system og du har fratatt deg muligheten for å fire deg ned til den skadede?!

Münter to the rescue :).

[pun intended]

Francis

frorath

• Gjest
« Svar #41 p: 09.11.2010 00:38 »
Ser at grigri 2 kommer til neste år. Med den kan også rapellen justeres med spaken. vet ellers ikke annet om speccsene til den enn at den tar fra 8.9mm tom 11mm. Blir interessant å se om den blir godkjent for bruk på statisk tau.
skal prøve å få tatt noen bilder av petzl stop og sar a-b i morgen.

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #42 p: 09.11.2010 09:05 »
Den nye GriGrien ser fortsatt ut til å være "mistbar", ved at den må taes helt av tauet for å lades. Det er positivt at den nå er godkjent for 9mm tau.

Francis

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #43 p: 09.11.2010 09:14 »
Better wait for the Grigri 3 which will have an in-built parachute....

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #44 p: 09.11.2010 09:17 »
Ser at grigri 2 kommer til neste år. Med den kan også rapellen justeres med spaken. vet ellers ikke annet om speccsene til den enn at den tar fra 8.9mm tom 11mm.

GRIGRI 2 Review – Assisted braking belay device:

http://www.climb.co.za/2010/10/grigri-2-review-assisted-braking-belay-device-review/
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"