Skrevet av Emne: er disse bra alternativer til petzl stop ?  (Lest 42777 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
Sv: er disse bra alternativer til petzl stop ?
« Svar #15 p: 25.10.2010 21:43 »
Just learn to use to use a Stop properly (with a Handy as a braking crab), and everything will be fine. I've tried loads of different descenders and I always come back to the Stop. The Simple is also a good choice, but I prefer the Stop. The autolock facility is useful and because the bottom bobbin is made of steel it lasts a lot better than the equivalent part on a Simple.

The Freino is rubbish. It's made of alloy and wears out very fast in caving use, especially since the rope really wraps around the braking loop, meaning that it takes a lot of the load. Some of the wear ends up on the load bearing part of the karabiner (scary!). Not a good choice.

"limits" on rope diameter are often very conservative and caused by the need to conform to CE regulations if the device is to be used for 200kg+ rescue loads. Virtually no descenders/ascenders are approved for use with 8mm rope and many are not approved for 9mm rope. Yet people use thinner rope diameters all the time without a major problem. With rope diameters down to 10mm I can't imagine than any commercial descender isn't going to work safely.

Any descender which you have to unclip to load (Gri-Gri etc) is not a good choice for caving. Some people will argue otherwise, but the first time you drop it when you are passing a rebelay you will agree with me. Turning an eight upside down to solve that problem is not OK for caving, where there is a risk that you will accidentally unload it when (for example) passing a tight section. This technique does have legitimate uses when canyoning (it's quick release in the event that you abseil into deep fast flowing water where there is a risk of drowning) but such situations are rare in caving.

I have owned and worn out 4 Petzl Stops as well as various other descenders. It's going to be another Stop next year :D

Mark

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #16 p: 25.10.2010 22:38 »
Å miste en rappelldings skal ikke være noen krise. Alle skal kunne rappellere med HMS-knuten.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #17 p: 25.10.2010 22:51 »
Det er ikke festlig å bli truffet av en fallende gjenstand. Been there, done that  ;).

Francis

frorath

• Gjest
« Svar #18 p: 26.10.2010 00:20 »
har bestilt en sar a+b, skal teste denne og gi tilbakemelding her senere hva jeg synes vs petzl stop

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #19 p: 26.10.2010 11:28 »
Jeg liker tanken om å begynne å bruke åtter igjenn.
Å lære seg bremseknuten (HMS) er en opplagt detalje, som mange overser! En uvurderlig knute.
Rart at låsemekanismen på selvlåsende ikke sitter lengst bak i systemet der det kreves minst kraft å låse, ie det var en revolusjon når overflaterappellere flyttet klemknuten til lårløkke og under taubremsen. Jeg er overbevist om at teknologiske landvinninger ligger foran oss.
Taudiamanvisninger er konservative, men det finnes også eksempler på at bruk av tynnere tau har resultert i alvorlige hendelser. Både ved sikring av klatrere med taubrems og på løpebrems.

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
« Svar #20 p: 04.11.2010 00:38 »
Vurderer innkjøp av en stålåtter, og da er vel denne like bra som noen andre?  http://www.amazon.com/Rescue-8-Belay-Device-BlueWater/dp/B00182V9HW/ref=sr_1_4?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1288827107&sr=1-4 Eller er det noen som har leverandørtips?

frorath

• Gjest
« Svar #21 p: 04.11.2010 10:53 »
Jeg liker tanken om å begynne å bruke åtter igjenn.
Å lære seg bremseknuten (HMS) er en opplagt detalje, som mange overser! En uvurderlig knute.
Rart at låsemekanismen på selvlåsende ikke sitter lengst bak i systemet der det kreves minst kraft å låse, ie det var en revolusjon når overflaterappellere flyttet klemknuten til lårløkke og under taubremsen. Jeg er overbevist om at teknologiske landvinninger ligger foran oss.
Taudiamanvisninger er konservative, men det finnes også eksempler på at bruk av tynnere tau har resultert i alvorlige hendelser. Både ved sikring av klatrere med taubrems og på løpebrems.

hms knuten er fin den men det mange som ikke lærer låseknuten til den. noe alle burde kunne for å ha backup til det de allerede rapellerer på.
Det er forskjeller på hvor de forskjellige stoppene låser i systemet, det er derfor jeg ser på alternativer til petzl stop.
Til tynne tau ved rapell vil jeg som Francis har gjordt mange ganger før anbefale raumer handy.

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #22 p: 04.11.2010 13:24 »
Vurderer innkjøp av en stålåtter, og da er vel denne like bra som noen andre?  http://www.amazon.com/Rescue-8-Belay-Device-BlueWater/dp/B00182V9HW/ref=sr_1_4?s=sporting-goods&ie=UTF8&qid=1288827107&sr=1-4 Eller er det noen som har leverandørtips?

Any eight is pretty useless for caving (see my post above). This one is particularly hopeless since it's only rated for single ropes of 1/2 inch or more (i.e. 12,5mm). It's very heavy for an 8 since it's made of steel. I imagine that it's because steel gives you less friction compared to aluminium that it doesn't work well with thinner ropes.

I am beginning to tear my hair out here. But I will say it one more time. Figure-8 descenders are NOT suitable for caving. Steel ones don't give you enough friction. Aluminium ones wear out very fast. They have poor heat dissipation. You have to unclip them every time you pass a rebelay. The rope can fall into the wrong position if you release the load and you then find yourself stuck on the rope. The are difficult to lock off in mid rope. How many more reasons do I need to give?

Mark

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
« Svar #23 p: 04.11.2010 16:22 »
Bruken av åtter handler om vane og fortrolighet med utstyret, samt manglende erfaring med Petzl Stop. Synes det viktigste er å kjenne det utstyret man bruker når man er på tur. Ser alle argumentene dine, og har alltid med en ekstra åtter slik at jeg har hele to åttere jeg kan slippe i hodet på kameraten under meg ;-)

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
  • *
« Svar #24 p: 04.11.2010 16:28 »
OK, here's another argument. Figure-8s and HMS hitches tend to put twists in the rope, which can lead to tangling and nuisance.

The best thing is to learn to use a Stop properly. I agree it takes a bit of skill and practice, but once you have mastered it, you won't want to go back to an eight.

MArk

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
« Svar #25 p: 04.11.2010 17:24 »
Takk for tipset.

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #26 p: 04.11.2010 21:08 »
Åtter av rustfritt stål fungerer til min spede grotting. Etter et år ble jeg lei av ørene og sagde de av. Rett brukt er den enten koplet til selen eller tauet, og vanskelig å miste. For å stoppe når du vil kan den kombineres med prusik eller denne kjappe avlåsingen. Stål har mindre friksjon enn alu, men er omtrent uslitelig. Åtter gir mer tautvinn enn mange andre rappellremedier. At uerfarne halvsvensker mener den er uegnet får stå for deres regning :) 
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

frorath

• Gjest
« Svar #27 p: 04.11.2010 22:18 »
har nylig sett folk miste 8-eren under rapell i grotte.
stopen kan man ikke miste og det står for min regning :)

Utlogget Kåre

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #28 p: 05.11.2010 01:07 »
La ikke statistikken ta mannen! Det er ikke sikkert sannsynligheten for å miste 8ern er like stor hos alle...
Jeg sett biler i grøften, men slutter ikke å kjøre av den grund

Utlogget Francis

• trrr
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #29 p: 05.11.2010 10:12 »
Et annet argument for Stop, er at den kan inkorporeres i en heiserig ved en eventuell kameratredning.

Jeg kan med mitt personlige SRT-utstyr + en trinse, lage en heiserig som kan gå både opp og ned uten omkobling, og ha en tauklemme til overs.

Francis