Skrevet av Emne: Hurricane Caving Lamp  (Lest 13835 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

frorath

• Gjest
Sv: Hurricane Caving Lamp
« Svar #15 p: 01.12.2010 15:23 »
Var jo ikke noe stor forskjell da. Best med lystemp man liker.

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #16 p: 01.12.2010 19:28 »
Har bestilt meg en hurricane nå.
Bestilte du ekstra batteri også ?
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Aage

• Fullt medlem
  • Junior medlem
  • *
« Svar #17 p: 02.12.2010 08:38 »
Bestilte du ekstra batteri også ?

bestilte 2 sånn expedition pakker. skal mekke sammen en egen en og ha på kropp. samt en med AA når man er på rare plasser langt fra lader

Utlogget NiklasK

• Junior medlem
  • **
« Svar #18 p: 10.01.2011 22:01 »
Jag funderar på att beställa en Hurricane men skulle gärna vilja veta vad ni som redan köpt den tycker om den först? Det verkar ju vara några stycken här på forumet som har beställt en lampan. Har ni hunnit hårdtesta den i grottmiljö ännu?

Hur pass mycket bättre är Hurricane jämfört med exempelvis Petzl Duo Led 14 (som jag har för tillfället)?

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #19 p: 11.01.2011 00:22 »
Jeg er godt fornøyd med min Hurricane. Det ser imidlertid ut til å være et problem. Om batteriet er koblet til lykta og den blir liggende noen dager så tappes batteriet langsomt for strøm.
Kanskje Stefan og Aage kan si noe mer om lykten i bruk. Stefan er vel kanskje den av oss som har brukt sin mest.

Edit: rettet skrivefeil
« Siste redigering: 11.01.2011 10:26 av Rolf »

Utlogget Aage

• Fullt medlem
  • Junior medlem
  • *
« Svar #20 p: 11.01.2011 08:57 »
Jeg er strålende fornøyd med min, selv om jeg ikke akkurat har prøvd kraftige lykter før.
Det meste har vært små 500 kr led lamper.

Lysstyrken er fin og lyser feks opp Kirkesalen i trollkirka slik at du ser sånn høvelig hva som er lengst borte på maks.
Det er 4 nivåer og man kan holde inne lys knappen for og få blink 1-4 som indikerer hvor mye batteri den har.
Til vanlig grotting i trange normalt trange koridorer er den mer en nok sterk på de lavere nivåene.
På nivå1 har den vel samme lys nivå som petzl tactica. Min antagelse er at man lett drar over 12t lystid med laveste setting.

Jeg kjørte den på nivå2-3 og hadde etter 4t grotting igår enda "maks" batteri kapasitet (orginalt medfølgende batteri)
Stefan kjørte den vel stortsett på maks og fikk nærmere 5t ut av den før den begynte og si ifra om at det nå nærmet seg slutt.

Stefan sin lykt var vel med forrige led type R5 LED? hvitt lys.
Jeg valgte varmt lys ,R4 LED, Valget ble tatt pga jeg regnet med grottene som har mange mørke matrialer ble bedre og se på.
Smak og behag. Hans lykt virker litt sterkere en min dog pga dette. Men jeg syns lyset mitt er mer behagelig over tid.
Spesielt ute i snøyen og blant trær syns jeg ser jeg mere detaljer i skumringen rundt.

Lykta er relativt liten i forhold til noen større jeg har sett. Men man merker den er der når man åler seg i de trangeste og mest kronglete partiene.
Ikke noe jeg ser som et problem da jeg kom meg igjennom uten og ta av hjelmen. Skal nevnes at siste lykt var en halv cm tykk med 1 stk cree led.
Jeg har ellers kjørt med petzl tactica og princeton vantett lykt som stakk nesten 5 cm ut.

Selve moteringen ble gjort med varmepistol, for og sørge for at hjelmen ikke sprakk opp. 2 hull framme til lykt feste og 4 hull bake til strekk feste for batteripakken. raskt gjort og feste anordningen sitter fint uten noe vakkel noen plass. Kabelen fra lykt til batteripakke kjørte jeg på innsiden av hjelmen.
Når det kommer til holderen for lykthodet virker den solid nok. Har ikke brukt den så mye så er ikke sikker på hvor ofte jeg evt må etterstramme mutrene til hodet pga jeg vippet det ganske mye opp og ned underveis istedet for og stå i rare vinkler med hodet. Ikke noe problem enda.

Selve lykta og batteripakken ser vantett nok ut. Antar koblingen i hjelmen mellom kablene blir det svakeste punktet når man står med en foss i hodet. Men her er det fult mulig og vulke teipe først så med litt elektro teip ytterst om man skal i en grotte der man er mer under vann en over. Koblingen er uansett inne i toppen av hjelmen og dermed skulle den være skånet for det meste.

Alt i alt en solid og grei konstruksjon. Når det kommer til tapping av batteri så kobler jeg alltid av batteripakken etter bruk.
Har dermed ikke opplevd det Rolf nevnte.  
Har ikke prøvd Ekstra batteri pakkene enda, men de er koblet med samme kobling som 9v batteriene til røykvarsleren inn på en "normal" tilkobling som er lik den orginal pakken har. Man kan sette i AA batteri på lik måte som batteri kassettene til VHF radioer. Antar det er derfra han har hentet løsningen.
De er ikke vantette og må pakkes inn i krypestrømpe eller lignende. Det er bare skjelettet og koblings kabelen som fulgte med.

Min nybegynner mening: Bang for the bucks!

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #21 p: 11.01.2011 10:33 »

Etter min mening trenger jeg ikke noen sterkere lykt, Lyskrigen er over for min del.
Om jeg trenger større lysstyrke for å lyse ned i en sjakt eller for fotografering,
så tar jeg heller med en håndholdt lykt i sekken. Se f.eks:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.47754

har du den dx lykta rolf? har sett litt på den selv.
hvis du har den kan du si litt om hvordan den er i praktisk bruk. anslå styrken f.eks. av praktisk erfaring kan jeg si at kinalumen ikke er som andre lumen :D

Stefan kjøpte nylig den håndholdte DX lykten jeg viste til i min link lenger oppe i tråden. kanskje han kan si noe om den.

Utlogget Stefan

• Fullt medlem
  • Junior medlem
  • *
    • Stokmo.Net
« Svar #22 p: 11.01.2011 18:32 »
TrustFire X6 SST-90 ble kjøpt inn kun siden jeg hadde fått kjennskap til at Rolf kunne komme til å få overtaket i vår interne lumenskrig. Ingen omtaler var tilgjengelig på kjøpstidspunktet, så jeg måtte satse på at lykta var god.

Den ankom med 3 batterier, cellelader med US plugg og bærestropp.

Noen stikkord:
  • Lykten er en formidabel lyskaster! Jeg lyser opp åsen på andre siden av gården hvor jeg bor. Sinnsykt!
  • Lysstyrken er ikke sammenliknbar med noen lykter jeg har sett tidligere. Hvorvidt dette er nyttig i en grotte kan diskuteres. Lykten er nemlig etter min smak for sterk for bruk i mindre partier... Lykten er altså i stor grad en "thrower" / lyskaster
  • I store partier kan lykten brukes til å få oversikt eller for å sørge for lys til fotografering.
  • Lykten har ikke hatt fuktproblemer så langt.
  • Reflektoren er såpass stor at lykten må behandles noe varsomt i forhold til de mindre lommelyktene (aurora etc).

Utlogget NiklasK

• Junior medlem
  • **
« Svar #23 p: 11.01.2011 21:12 »
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter av Hurricane-lampan. Det verkar onekligen som ett vettigt köp. Något som jag gärna skulle vilja veta mer om är hur pass bra expedition-batterihållaren fungerar? För egen del är det ett måste att lampa är användbar även när man kör med vanliga AA-batterier. Ibland är man ju ute på fjället en längre tid och har inte möjlighet att ladda batterier och måste då förlita sig på vanliga AA.

Om jag förstår det hela rätt så tar batterihållaren 6 st AA?
Blir det inte lite stort och klumpigt att ha detta på hjälmen? Eller bör man kanske bära ett sådant pack på kroppen under overallen istället?
Räcker i så fall sladden?
Har ni någon uppfattning om hur batterikapaciteten med 6 st AA blir jämfört med det uppladdingsbara 7.4V packet? (jag brukar köra med Energizer Ultimate Lithium)

Utlogget Aage

• Fullt medlem
  • Junior medlem
  • *
« Svar #24 p: 11.01.2011 23:25 »
expedition packen tror jeg blir kroppsbasert først og fremst. er ikke sikker på hvor mye mer den veier med AA en orginal packen. men mener det er litt mer.

Legger ved bilder istedet:
som man ser er expedition packen noe man lett kan lage selv om man finner kasetten til radioen på ebay/dealextreme

Bildene under er av en stk expedition pack og skallet med skjellet og 6 batteri til en icom vhf/uhf

Utlogget Kenneth

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Mjelles vertikale spesialoppdrag
« Svar #25 p: 12.01.2011 01:14 »
Sjekk hva maks Vin er for lykten. 6 stk Energizer litium a 1,7-1,8V er fort for mye.
Uten frihet til å kritisere, er ros bare smiger. www.mjelle.no

Utlogget Stefan

• Fullt medlem
  • Junior medlem
  • *
    • Stokmo.Net
« Svar #26 p: 12.01.2011 08:36 »
Støtter Kenneth. Et godt alternativ for meg var å kjøpe en 7,4V "storpakke". Se her
Sitat
http://www.grottegruppa.no/index.php?topic=2836.msg14363#msg14363
.

Man må da selvfølgelig ha en egnet lader ++, men jeg synes økt batterilevetid er verdt litt penger og innsats.

Dette er laderen jeg har (det finnes sikkert bedre alternativ):
Sitat
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15225

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #27 p: 10.02.2011 14:28 »
og så ble løkta faset ut for noe bedre  :P
se:
http://littlemonkeycaving.co.uk/hurricane.aspx

Takk Aage som gjorde oppmerksom på det  :)

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #28 p: 14.03.2011 13:12 »
"Latest of NEW LAMP (updated 9th March 11)

We have been making smooth progress on the new lamp. Test lamps (somewhat disguised) are being hammered. We are currently predicting that the new lamp will be ready as early as May (2011). We will shortly be moving stuff around on the website in preperation, so apologies in advance for any disruption.
Bif "

http://littlemonkeycaving.co.uk/hurricane.aspx

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #29 p: 05.06.2011 23:59 »
"Latest of NEW LAMP (updated 1st June 11) New lamp ready soon. Just waiting on a few core parts, specifically the machined components and new optics for Cree XM-L LEDs.  "

http://littlemonkeycaving.co.uk/default.aspx