Skrevet av Emne: Den 15. Internasjonale Speleologiske Kongress, texas 2009  (Lest 2347 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
Forberedelsene til den 15. UIS Kongressen er kommet langt og er helt i rute.

http://www.ics2009.us/ (kerrville Kongressen)

http://www.uis-speleo.org/ (UIS sin hjemmeside)

UIS (den Internasjonale Speleologiske Union) er en union av nasjoner (Norge som nasjon er medlem) som deler interesse for speleologi i alle former, fra vitenskapelige studier og utforskning til tekniske ting som dykking, klatring og redning. Foruten et styre (UIS Byrå) som består av et antall valgte medlemmer, en generalsekretær, to visepresidenter og en president, så arrangerer UIS Internasjonale sammenkomster (kongresser) for alle grotteinteresserte hvert 4. år. Disse møtene varer en uke, med ekskursjoner og leire i forkant og etterkant. Under selve kongressen holdes sesjoner med foredrag som dekker alle varianter av grotteinteresser, det er endog en Speleomedia-festival med konkurranse om de beste grottefilmer. UIS har også en rekke kommisjoner, dvs. grupper av folk med felles interesse som utarbeider internasjonale normer for f. eks. kartlegging, etikk, aldersbestemmelser i grotter, grunnvann, etc.

Jeg har med ett unntak deltatt på alle disse kongressene siden 1977 og jeg kan anbefale det på det sterkeste, da en her vil treffe folk med samme interesser som en selv fra et meget bredt internasjonalt forum. her er det mye å lære! Deltakelsen er individuell; det er ingen krav om å være medlem av noen nasjonal eller lokal grottesammenslutning for å delta!

Kongressene holdes ulike steder i verden, og på generalforsamlingen velges det neste stedet kongressen skal holdes.
rekkefølgen har vært som følger:

Den første kongressen ble holdt i Paris for mer enn 50 år siden (1953), og UIS ble stiftet i 1965 under den IV Kongressen i Postojna, Slovenia (da Yugoslavia)

......
1977 Sheffield England (7. Kongress)
1981 Kentucky USA
1986 Barcelona, Spania
1989 Budapest, Ungarn
1993 Bejing, Kina
1997 Neuchatel, Sveits
2001 Brasilia, Brasil
2005 Kalamos, Hellas
2009 Kerrville, Texas, USA (15. Kongress)
2013 ? ? ?  - skal velges i Kerrville

Programmet, som kommer på lenken øverst her, inneholder en masse interessant. Når en ser på prisnivået på de ulike ekskursjonene, så er det klart at det vil være vanskelig å få seg billigere USA-ferie på egen hånd, og det vil være enda vanskeligere å skaffe seg adgang til så mange flotte grotter på egenhånd!

Ta kontakt hvis det er spørsmål om dette.

Jeg har også fått, som UIS byråmedlem, endel promosjonsmateriell (noen få DVD og mange brosjyrer) som jeg har fordelt og sendt til NGF, NGDF og til Troglodytt.

Vi sees i Texas!

Stein-Erik
... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen