Skrevet av Emne: Radon- målinger  (Lest 9160 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
Radon- målinger
« på: 07.06.2006 22:39 »
I et forsøk på å skaffe en foreløpig oversikt over radon-nivået i noen norske grotter, har vi satt ut en rekke detektorer i kalksteinsgrotter i nord-norge.

jeg har et begrenset antall detektorer igjen, og om noen er interessert i å sette ut slike i grotter de besøker ofte (og som jeg ikke har vært i sjøl), så kan de få gjøre det etter nærmere instruks. Detektorene skal ideellt sett stå ute ett år, men 3-4 måneder går også bra.
... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen

Utlogget Mark

• Global Moderator
  • Senior medlem
Re: Radon- målinger
« Svar #1 på: 08.06.2006 17:02 »
What sort of detectors are you using? A year is a very long time, so the detectors must be quite insensitive. The sort of detectors used in houses here in Sweden you put up for a couple of months and a lot of caves have more radiation than houses.

The detectors I used were very sensistive and 24-48 hours is enough time to get a reading. Obviously this needs more care with control detectors (to control for background radiation during transportation) and you only get a reading for a particular day (the level can vary through the year depending on the amount of wind in the cave). On the other hand, it's much more convenient to be able to take the detectors to a caving area, do some tests and bring the detectors home for analysis all in one trip.

Mark

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
Sv: Radon- målinger
« Svar #2 på: 12.06.2006 22:30 »
I denne omgangen er jeg ute etter gjennomsnittsverdier, så selv om detektorene er følsomme nok til å gi utslag etter timer eller dager, så vil et tremånedersmiddel si mer om nivået i norske grotter enn enkelte spot- målinger som ikke kan gjentaes regelmessig. En spot- måling er jo også avhengig av ventilasjonstilstanden akkurat den dagen, og som du sier, må en tilstrekkelig over bakgrunn ved eventuell transport. Senere, når vi har funnet ei god 'radon-grotte' vil jeg logge fluktuasjoner i nivået. 
... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Siste redigering: 29.11.2008 21:27 av Rolf »
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #4 på: 24.01.2011 19:15 »
Mange grottere gjorde en samlet innsats for å legge ut detektorer.
Kan du gi oss en henvisning til om resultatene er publisert noe sted ?

Utlogget Aage

• Fullt medlem
  • Junior medlem
  • *
« Svar #5 på: 24.01.2011 21:49 »
Hadde tenkt og skrive en post om dette. Lurte litt på hva for mye eksponering for radon er.

Utlogget tim patrick

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
  • Høyt henger man.
« Svar #6 på: 25.01.2011 00:47 »
Jeg jobber  under jord i gruva på Storforsheia og der har vi jevnlige målinger av radon etterhvert som vi driver oss frem i gråberget/malmen. Husker ikke i farta hva resultatene er. Vi jobber lange skift  mellom 10 og 14 timer. og av de timene er vi ca 1 time ute i dagen alt ettersom. På hms møtet fikk vi beskjed om at vi var godt innenfor marginen for eksponering av radon. Jeg kan sjekke ut hva som er akseptable verdier for eksponering over tid, regner med at HMS ansvarlig sitter på den infoen.

Går ut ifra at når det ikke er farlig for oss, er det neppe farlig når man drar på grotte/gruve tur da skal det isåfall være ekstremt høye verdier. Kan legge til at å røyke i et radon miljø er ikke å anbefale. Røyking tar bort kroppens naturlige beskyttelse mot radon.  Til oss i gruva har jeg som verneombud fremmet forslag om og totalforby røyking under jord pga den faren.

Tim Patrick
What do you wish to happen by the end of the day?

frorath

• Gjest
« Svar #7 på: 25.01.2011 03:11 »
bra patrick!

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #8 på: 25.01.2011 09:48 »
.Kan legge til at å røyke i et radon miljø er ikke å anbefale. Røyking tar bort kroppens naturlige beskyttelse mot radon.  Til oss i gruva har jeg som verneombud fremmet forslag om og totalforby røyking under jord pga den faren.

Tim Patrick

Nok et argument for å ikke være tilhenger av røyking i grotter.
Selv om det er besnærende å se hvordan røyken finner trekk. Ikke fullt så besnærende er det å følge sigarettsneip sporet til en storrøyker gjennom en grotte. men de fleste bærer jo ut det de bærer inn  :)

frorath

• Gjest
« Svar #9 på: 26.01.2011 20:38 »
http://www.bookrags.com/tandf/radon-in-caves-tf/

god artikkel som belyres noe rundt radon i grotter

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #10 på: 26.01.2011 21:19 »
god artikkel som belyres noe rundt radon i grotter

Jeg lurer fremdeles på om SEL kan være så vennlig å gi oss en link til forskningen hans om emnet.
Mange grottere hjalp ham med arbeidet. Jeg håper "yt så skal du få" gjelder her også  :)

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #11 på: 30.01.2011 15:32 »
Norges Geologiske Undersøkelser og Statens Strålevern har nå gitt ut kart over forekomster av alunskifer på Østlandet. Disse kan bidra til å identifisere radonutsatte områder på Østlandet.

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
« Svar #12 på: 30.01.2011 18:00 »
Går ut ifra at når det ikke er farlig for oss, er det neppe farlig når man drar på grotte/gruve tur da skal det isåfall være ekstremt høye verdier. Kan legge til at å røyke i et radon miljø er ikke å anbefale. Røyking tar bort kroppens naturlige beskyttelse mot radon.  Til oss i gruva har jeg som verneombud fremmet forslag om og totalforby røyking under jord pga den faren.

Kroppens naturlige beskyttelse mot Radon? Skeptisk, hva består den i, og "ødelegger" jeg bare min egen "radon-beskyttelse"?Er det sånn at dette kan unngås dersom jeg eter blåbær og drikker sort kaffe på tur mht inntak av antioksidanter? Bør dette være hovedargumentet mitt for å slutte å røyke? :D

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
« Svar #13 på: 30.01.2011 18:41 »
mens vi venter på SELs svar:

"Det foreligger en rapport som antyder at passiv røyking øker risikoen for kreft i særlig grad dersom det er radon i boligen. Det er flere faktorer som her kan være av betydning. Som tidligere påpekt, er det en interaksjon mellom røyking og radon som gjør at ved radon i boligen, har de som røyker en langt høyere risiko for å få lungekreft enn de som ikke røyker. Et tilsvarende for­hold kan også spille inn når det gjelder passiv røyking. Nedbrytnings produkter av radon som kan gi lungekreft, vil bindes til partikler i tobakksrøyk. Dette vil føre til at nivået av nedbrytningsprodukter av radon i innåndnings luften blir høyere, noe som betyr en økt risiko for lungekreft."

http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2000/nou-2000-16/4/3.html?id=359031

Utlogget Linda

• Junior medlem
  • **
« Svar #14 på: 30.01.2011 18:50 »
Dersom jeg utsetter meg for noe som sammenliknes med å utsette seg for 2000bq/m3 ved å røyke 10-20 om dagen er det plutselig ikke nøye. Dette i følge WHO. Anbefalt høyeste verdinorm er 200bq/m3. Jeg får fortsette å rapellere uten prusik som et ledd i å minske eksponerinstiden;-)