Skrevet av Emne: Testing av prototypen til en ny DistoX basert på X310  (Lest 4128 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Sv: Testing av prototypen til en ny DistoX basert på X310
« Svar #15 på: 18.08.2013 00:31 »
Og hva med kalibreringen da? Er det noen lettelser i denne eller er det samme opplegget som sist?

Heeb ønsker å bruke nonmagnetic Lipo accumulator i stedet for AAA-batterier. Vi kjøpte derfor inn PGEB-NM053040 fra http://www.powerstream.com/non-magnetic-lipo.htm, etter forslag fra Heeb. Hans Øivind monterte det.

Lading av batteriene fører ikke til behov for kalibrering, og således forsvinner det som vanligvis er grunnen til at man må kalibrere.

Men jeg tviler på at behovet for kalibreringer her nordpå blir særlig redusert, siden den beste måten å ha kontroll på kompassfeilen synes å være hyppig kalibrering.
« Siste redigering: 18.08.2013 08:29 av Torstein »
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
« Svar #16 på: 02.09.2013 10:51 »
Begynner å savne en lasermåler. Kan dere skaffe disto X310 til en overkommelig pris?
Er dere etter hvert fornøyd med den?

Utlogget Bjørn Egil Johansen

• redn
  • Junior medlem
  • *
« Svar #17 på: 04.09.2013 10:09 »
Begynner å savne en lasermåler. Kan dere skaffe disto X310 til en overkommelig pris?
Er dere etter hvert fornøyd med den?

For noen år siden når det var snakk om å kjøpe distoX takket jeg nei - det passet ikke akkurat da og jeg tenkte at den kan jeg vel alltids kjøpe meg om et halvår eller noe slikt. Siden har det ikke vært tilgjengelige distoX for salg og jeg har angret bittert. Jeg er interessert i å kjøpe ihvertfall en og det blir nok ihvertfall en til for tromsømiljøet.

Når det nærmer seg en ferdig modell er det sikkert best for Heab og oss å gå sammen om en samlebestilling. Og kanskje Hans Øivind føler seg kallet atter en gang. Hans Øivind kan vente seg kompensasjon i form av ingefærøl.

Utlogget Johannes

• Moderatorgruppa
  • Fullt medlem
    • Johannes Lundberg
« Svar #18 på: 04.09.2013 11:15 »
Dito det Björn-Egil (dock inte ingefäröl, men väl något annat)! Också jag dunkar huvudet blodigt över min dumhet då jag inte köpte DistoX för några år sedan! Behöver i alla fall två DistoX nu snart, innan december och helst lite tidigare. Annars kommer jag bli nödd att köpa något annat, t.ex. Trimble LaserAce 1000 (http://www.trimble.com/mappingGIS/laserace1000.aspx), men den är rätt mycket dyrare och förmodligen inte särskilt mycket  bättre... (någon som har erfarenhet av den?)
Johannes Lundberg
www.johanneslundberg.se

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #19 på: 04.09.2013 20:49 »
En samlebestilling høres fint ut. Tipper NGF kan påta seg det. Jeg vet ikke når Heeb vil være ferdig med den nye Xen.

Disto X310 koster i underkant av 2500 kroner, såvidt jeg kan se.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #20 på: 08.09.2013 21:08 »
Vedlagte PDF viser resultatet av testmålinger fordelt på de tre distoene ngf2, ngf3 og proto1 (=X310) og tre utvalgte dager, 21.7.13, 2.8.13 og 8.8.13. PDFen har et punktdiagram per side, i alt 9 sider. Alle testmålingene er basert på en kalibrering utført 21.7.2013. Kalibreringen og testingene er gjort i Alvdalsområdet, 250 km nord av Oslo.

Punktdiagrammene viser at kompassavviket varierer med målt kompassretning for alle instrumentene. Lignende kompassavvik fant vi da vi testet bl.a. ngf2 og ngf3 for et par år siden.

Punktdiagrammene viser også at
- på noen dager (i starten) er avviket lite, og uten betydning.
- kompassavviket endres over tid (dog er det neppe tiden i seg selv som er årsaken). Kan lure på om avviket blir større over tid.

Proto1 skiller seg litt ut:
- proto1 hadde også et avvik på dag 1.
- proto1 sitt avvik er meget ryddig, - det er ikke vanskelig å se for seg sinuskurven som beskriver avviket.

Alle testmålingene er med subhorisontale klinomålinger og display opp. Avvikene endrer seg om display holdes en annen vei.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #21 på: 29.12.2013 21:57 »
Legger ut en arbeidsrapport som inneholder mer informasjon om testmålingene. Den er på engelsk, grunnet interesse fra utlandet. Dog tviler jeg på at problemet gjelder så mange andre land, særlig fordi jeg ikke kjenner til at andre har meldt om samme problemer.
Torstein Finnesand
you never cave alone