Skrevet av Emne: Hvordan definere "grotte"?  (Lest 6603 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
Hvordan definere "grotte"?
« på: 28.06.2011 21:54 »
Jeg har oppdaget at det er i hvert fall 4 forskjellige definisjoner på hva ei grotte er:
  • I Aschehougs og Gyldendals Store Norske Leksikon fra 1981 står denne definisjonen: hule, grotte, naturlig hulrom inne i fjell, hvor dybden er større enn tverrmålet på åpningen, ellers kalles det en heller.
  • På side 18 i boka Grotter skriver Stein Erik Lauritzen: For at et underjordisk hulrom skal kunne defineres som grotte må dybden på hulrommet være mer enn det dobbelte av tverrmålet på lysåpningen, i motsatt fall kaller vi hulrommet en heller.
  • I beskrivelsen av grotte som naturtype står dette: Ei grotte (hule) er et naturlig hulrom i fjell under jordoverflata, som er stor nok til at et menneske kan komme seg inn og lang nok til at deler av den aldri opplyses av dagslys.
  • Wikipedia.no står dette: Grotte eller hule er et naturlig hulrom under jorden eller i berg og fjell som er stor nok til at et menneske kan komme seg inn. Noen vitenskapsfolk har satt som betingelse at en hule må være stor nok til at deler av den ikke blir opplyst av dagslys, men de fleste anser at begrepet dekker også mindre hulrom som klippehulrom, ly under berg og andre ganger og rom i fjell. En annen betingelse er at hulrommet skal være dypere enn det er høyt, i motsatt fall er det en heller.

Hva mener vi som driver med grotting om dette? Hvordan definerer vi "grotte"? Det vil være interessant å høre forskjellige meninger om dette.

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
Sv: Hvordan definere "grotte"?
« Svar #1 på: 09.07.2011 09:49 »
Det har ikke kommet noen respons på denne saken. Jeg må innrømme at jeg er litt overrakset over det. I håp om å få litt fart på diskusjonen vil jeg her komme med den definisjonen jeg pleier å bruke:
Ei grotte er et naturlig hulrom inne i fjell, hvor dybden er større enn tverrmålet på åpningen (ellers er det en heller). Dessuten må hulrommet være så stort at et menneske kan komme inn i det (ellers er det et hull).
Jeg mener ikke det kan være noe krav at grotta er lang nok til at deler av den aldri opplyses av dagslys. I så fall vil Hullet i Torghatten ikke kunne regnes som ei grotte, men det er den vel?

Utlogget June

• trrr
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #2 på: 09.07.2011 10:46 »
Men en grotte er jo da også et hull!

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #3 på: 09.07.2011 16:19 »
Men en grotte er jo da også et hull!

Hm. Godt poeng. Kanskje man bare skulle skrive "Dessuten må hulrommet være så stort at et menneske kan komme inn i det."? Men hva skal man kalle hulrom som er for små til at mennesker kan komme seg inn i dem, bare for å skille dem fra grotter?

Utlogget June

• trrr
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #4 på: 09.07.2011 17:54 »
Kommer vel an på hvordan hullet kom dit, tenker jeg? ellers har man jo mange små hull i store grotter, små avstikkere som ser ut som små musehull.. men saken er jo den av dersom vannet hadde runnet gjennom grotten litt lenger, så hadde kanskje musehullet blitt stort nok for et menneske...

cato sture

• Gjest
« Svar #5 på: 09.07.2011 23:39 »
Om du går inn i det eller kommer ut av det, et hull er et hull!

Cato

PS. Tror kanskje Torstein har et par gode eksempler på hvorvidt et hull i fjellsiden er en grotte eller en heller. Vi var nemlig på tur forleden...

Utlogget June

• trrr
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #6 på: 10.07.2011 00:04 »
var det en fin tur da? har torstein noe å fortelle om denne turen?

cato sture

• Gjest
« Svar #7 på: 10.07.2011 00:52 »
Jada, det var en fin tur. Det regnet mens vi kjørte begge veier, men var opphold ute og inne mens vi (dvs. Torstein) kartla og tegnet. Ordentlige grotter fant vi også! Så nå må jeg lære meg hvordan man overfører bilder fra mobilen til pc'en... (jeg er en dust når det gjelder tekniske innretninger og elektronikk).

Cato

Utlogget June

• trrr
  • Fullt medlem
  • *
« Svar #8 på: 10.07.2011 01:03 »
bluetooth fikser vel det meste!

Navnet bluetooth, eller Blåtann, kommer forøvrig fra en dansk konge. tipper han hadde en blå tann...
hehe

frorath

• Gjest
« Svar #9 på: 05.08.2011 02:23 »
jeg synes denne er god: " a karst cave is here defined as a solutional conduit or other viod that posseses dimensions large enough for turbulent flow of water to occur"

fra Ford og Ewers.

Mvh Viggo

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #10 på: 15.08.2011 19:08 »
Med ordet “grotte” menes mer enn grotter i karst. Arthur Palmer definerer i sin bok Cave geology (2007) grotte som følger:

A cave is a natural void beneath the land surface that is large enough to admit humans.

Han forklarer: Nearly all caves extend into total darkness. Many underground openings are too small to enter, and some of them have the same origin as caves, but these tiny pores and fissures are not defined as true caves because we cannot explore them ourselves.

Merk f.eks. ordene "land surface". Skal f.eks. grotter i isbreer inkluderes? Palmer svarer på det også, og mener at de teknisk sett ikke er under "the ground", men blir ansett som å være grotter.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #11 på: 17.08.2011 07:09 »
Men hva skal man kalle hulrom som er for små til at mennesker kan komme seg inn i dem, bare for å skille dem fra grotter?
Protogrotter.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #12 på: 05.09.2011 18:00 »
Her er en definisjon som inkluderer "adult" (som nevnt av Anders i # 2):

A cave is a natural underground void large enough for an adult human to enter.

ref f.eks: http://www.sciencedaily.com/articles/c/cave.htm

Bruk av "adult" presiserer bedre minste størrelse (herunder diameter) på en grotte enn om man bare bruker "human" (eller person/menneske).

Men en grotte avgrenses ikke bare i åpningen, - men også i den andre enden (eller de andre endene). Jeg mener at en grottes utstrekning skal legge til grunn samme definisjon som vi bruker på ordet "grotte". Ergo er en grottes utstrekning begrenset til passasjer voksne folk kan krype igjennom. Da er f.eks. Eitersprekka ikke en del av Tjorve, men en egen grotte ...
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Tore

• Global Moderator
  • Senior medlem
« Svar #13 på: 05.09.2011 23:40 »
Det er noe sært og gammelmodig over det å dra voksne mennesker inn i definisjonen av naturvitenskapelige fenomener. Det blir nesten som å definere ei stjerne som et lys på himmelen som kan ses med det blotte øyet av en voksen mann. Blir f.eks. Tjorve og Eitersprekka plutselig mer samme grotte dersom man fjerner (eller sprenger) den løse blokka som sperrer veien? Jeg tror ikke det. Og hva med barn og kortvokste (http://www.dagbladet.no/2011/06/12/nyheter/16891456/). Skal ikke de også kunne skryte av å ha vært på grottetur, eller kanskje det bare var en protogrottetur. Da synes jeg definisjonen som Viggo refererer til av Ford og Ewers høres med hensiktsmessig ut: "a karst cave is here defined as a solutional conduit or other viod that posseses dimensions large enough for turbulent flow of water to occur".  :)

frorath

• Gjest
« Svar #14 på: 06.09.2011 08:52 »
Jeg synes at det er en grotte selv om en voksen mann ikke kan komme seg igjennom.
MEN at det kan hende det ikke er hensiktsmessig å ta med lengden på de delene der en voksen man ikke kan ta seg gjennom.