Skrevet av Emne: Testing av prototypen til en ny DistoX basert på X310  (Lest 4534 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Det fremgår av nettsiden til Beat Heeb at han ønsker å bruke X310 i en ny versjon av DistoX. Siden vi ikke vet årsaken til kompassfeilen vi har slitt med og siden Norge er såpass langt mot nord, spurte vi Heeb om han ønsket at vi testet hans prototype her oppe. Han svarte ja. Ergo kjøpte NGF inn en Disto X310. Heeb sendte prototypen på kortet som tenkes brukt i X310 til Hans Øivind Aarstad. Han har montert kortet og sendt distoen til meg. Jeg har videre fått tilsendt to av NGFs DistoXer (som er basert på Disto A3). Så skal jeg få testet dem.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Hvordan er dimensjonene på den nye Disto utgaven i forhold til den gamle ?
Den gamle var litt tynn og smal.
"When I try to imagine a faultless love
Or the life to come, what I hear is the murmur
Of underground streams, what I see is a limestone landscape."
W.H. Auden, "In Praise of Limestone"

Utlogget Tore

• Global Moderator
  • Senior medlem
Spennende!
Hold oss orientert om testresultatene  :)

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
I følge Leica er dimensjonene 122*55*31 mm. Det er en drøy cm kortere enn A3, men en cm bredere. Synes den ligger stødigere i hånden enn A3, noe også gummibeskyttelseslaget bidrar til. Men det er nok smak og behag.

Den økte bredden har ført til et bredere display. Displayet er også høyere. I areal er displayet ca 20 % større.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Du skriver at den har et gummebeskyttelseslag. Betyr det at den er mer solid enn de gamle distoene?  Flere av dem har jo fått sprekker i plastikken.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Leica skriver: The new Leica DISTO™ X310 is the only laser distance meter to be dust-tight and protected against water jets – to IP65. In addition, it passes drop tests of up to 2 m height. A3 er bare splash proof og dust proof (IP54).

Gummibeskyttelsen gjør at den virker mer solid enn A3. Knappene virker også mer solide.

Nå er jo vår X310 en modifisert versjon. Jeg vet ikke om modifiseringen kan ha svekket egenskapene nevnt over, kanskje Hans Øivind vet noe.

Videre gjelder jo Leicas beskrivelse de funksjoner de selv la inn i X310. Av dem er det laseren vi bruker, mens Heeb laget kortet med målere for retning og helning og bluetooth. Om disse tåler et fall på to meter er ukjent, og ikke verdt å teste ut … Heeb tror likevel at X310 gir en bedre beskyttelse enn A3 grunnet gummibeskyttelsen.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Det blir spennende å se hvordan den er i bruk.
Har du den med til Norgessamlingen ?

se:

http://speleo.no

Utlogget Rolf

• Administrator
  • Heroisk medlem
  • *
Regner med at du har tuklet litt med den allerede  ;)
Har du noen foreløpige betraktninger om bruk ?

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Regner med å ha den med til samlingen, ja.

For den som kjenner DistoX, vil man kjenne seg igjen i X310 (eller proto1 som jeg kaller den jeg har i hånden). Det er noen funksjonsmessige forskjeller, men jeg vet foreløpig ikke i alle tilfeller om det er bevisste endringer eller en feil eller svakhet. Dette fordi funksjoner har oppstått på ulike måter, som at
- funksjonen er laget av Leica (og finnes i proto1), slik det står i Leicas manual
- Heeb har fjernet, endret eller lagt til funksjonalitet i proto1
- noen av Heebs endringer/tillegg er dedikert til prototypen og ikke skal finnes i en endelig versjon

Et eksempel er at dataoverføringen fra X310 til PDA tar lang tid. Proto1 bruker 8 sekunder per rad. De to DistoXene jeg har, ngf2 og ngf3, bruker ca 1 sekund per rad.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Tore

• Global Moderator
  • Senior medlem
Og hva med kalibreringen da? Er det noen lettelser i denne eller er det samme opplegget som sist?

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Sv: Testing av prototypen til en ny DistoX basert på X310
« Svar #10 på: 26.07.2013 09:05 »
Kalibreringen er som før, dvs. 56 målinger som tas uten å kjennskap til reell kompasskurs.

Jeg kalibrerte ngf2, ngf3 og proto1 for noen dager siden, og fikk henholdsvis 0,20, 0,21 og 0,26. Dataene er sendt til Heeb.

Heeb opplyste om at årsaken til at det tar så lang tid å overføre data med proto1, skyldes at denne prototypen overfører 8 ganger så mye data som distoX. Dataene (herunder målingene til de ulike sensorene og deres varians) overføres for at Heeb skal kunne finne ut av eventuelle feil.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #11 på: 26.07.2013 23:10 »
Bilde av den eksisterende DistoXen til høyre og dens forventede arvtaker til venstre. Mens laseren på A3 er nede til høyre, er den på X310 plassert litt til venstre for midten. Laserstrålen slår seg av etter 60 sekunders (ikke 90 som det står i manualen) inaktivitet, slik også strålen til A3 gjør. Men X310 slår seg stille av, mens A3 gir et pip når den slår seg av.

Tallene på displayet er tydeligst på X310.

Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget nytroe

• Fullt medlem
  • Junior medlem
  • *
« Svar #12 på: 07.08.2013 19:07 »
Men X310 slår seg stille av, mens A3 gir et pip når den slår seg av.

Jeg likte at A3 pep som respons på f.eks. registrert måling. (Den gjorde da det?)
Er det også borte?

Effektivt at man slipper å se på vinduet for å sjekke...

--- Ø

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #13 på: 07.08.2013 21:27 »
Jepp, det kommer et pip etter målingen er avsluttet. Men lyden er lavere enn på A3. Heeb opplyste at han måtte sette inn en annen "beeper" grunnet plassproblemer og at den ser ut til å være mindre effektiv enn den originale.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
« Svar #14 på: 17.08.2013 00:25 »
Vi har testet X310 både over og under jorden de siste tre ukene, og hovedkonklusjonen er at den har en kompassfeil som ligner på den vi kjenner fra dagens Xer. Skal se om jeg kan få vist frem noen testdata senere.
Torstein Finnesand
you never cave alone