Skrevet av Emne: DistoX2 - svak mikroUSB-ilkobling  (Lest 1078 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
DistoX2 - svak mikroUSB-ilkobling
« på: 14.09.2016 19:46 »
Takk nok engang til Hans Øivind Aarstad for å ha fikset NGFs DistoX2!

Han påpekte den svake mikroUSB-tilkoblingen i distoen. Kanskje litt rart at Heeb ikke har gjort noe med det.
Torstein Finnesand
you never cave alone

Utlogget Hans Øivind Aarstad

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
Sv: DistoX2 - svak mikroUSB-ilkobling
« Svar #1 på: 14.09.2016 23:21 »
Allerede under modifiseringen av X2'gjengen i 2014, meldte jeg min bekymring til Heeb om faren for at microUSB-kontakten kunne løsne fra kortet (breakout card). Selv om jeg brukte dette fæle svarte guffelimet, Locktite av beste SORT, bestod løsningen ikke virkeligheten med nærkontakt av klumsete behanskede grotterfingre...
NGF sin løsnet, som sagt, Johannes i Sverige har og opplevd det samme. En grottekar jeg traff i Hölloch i sommer, nevnte og at minst en av deres X2'ere sin ladekontakt løsnet.
Min løsning på svakheten var å erstatte kortet med en han microUSB-kontakt m/kabel, sk hengekontakt. Fant ikke noe produkt i nærmarkedet. Johannes, fant Kalle Grönvik, som fikset din X2, noen hengekontakt der ute i verden? 
Prøve meg på å lage min egen utgave; slipte ned et breakout kort til minstemål, loddet på 0,5mm² ledninger, rød + og blå -. Lagde «grisehale» på lederne for strekkavlastning. Krympet deretter over to lag med strømpe. Loddet så lederne med passende lengde til batteriterminalene og krympet over tilkoplingene. NB! Polaritet MÅ overholdes! Ellers brennes umiddelbart ladechippen av på hovedkortet, en skade til mange tusen... Har erfart det, ved kjøkkenbordet på skolen i Bonådalen... Heeb sier i sin Assembly Manual at alternativ lading kan gjøres vha ekstern 5V lader, tilkopling med krokodilleklemmer på batteriterminalene... Grøss og gru, skaper plutselig merarbeid, gitt...
Legger ved bilder.

Grotting kurerer det meste, dess brattere, trangere og sleipere jo bedre! ;-)

Utlogget Hans Øivind Aarstad

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
Sv: DistoX2 - LiPo batteri, husk å lade!
« Svar #2 på: 14.09.2016 23:45 »
Nevnte X2 for NGF, den ble liggende med utladet batteri i et år. Selv med lav ladestrøm, ca 60mA, antok batteriet etter noen timer fotballfasong, vel i alle fall amerikansk fotballtype... Jeg klarte ikke å fjerne oksyderingen mellom de positive og negative flatene inni batteriet, noe som går an med veldig lav ladestrøm over lang, lang tid.
Så, anbefalingen er å lade opp til nesten fullt når ladeindikatoren viser en strek. Distoen kan med fordel lagres kaldt og tørt.

Grotting kurerer det meste, dess brattere, trangere og sleipere jo bedre! ;-)

cato sture

• Gjest
Sv: DistoX2 - LiPo batteri, husk å lade!
« Svar #3 på: 15.09.2016 20:04 »
(...)Distoen kan med fordel lagres kaldt og tørt.

Akkurat som øl!?  ;)

Cato

Utlogget Torstein

• Fullt medlem
  • Heroisk medlem
  • *
    • Furuflekken
Sv: DistoX2 - svak mikroUSB-ilkobling
« Svar #4 på: 15.09.2016 20:36 »
Strålende redegjørelse, HØ.

Jeg har NGFs LiPo reservebatterier i kjøleskapet (sammen med ølet). Den du fikk målte du til 3,85 volt. Ergo bra foreløpig.
Torstein Finnesand
you never cave alone