Skrevet av Emne: Hvordan omregner man gamle kartreferanser til dagens kartverk?  (Lest 2090 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

cato sture

• Gjest
I endel eldre referanser som posisjonsbestemmer grotter og andre objekter, benyttes et koordinatsystem som for unge speleologer fremstår som nokså uforståelig. Referansen består av to bokstaver, etterfulgt av seks tall, gruppert tre og tre. For eksempel: VP 333 546 eller UN 677 291 (disse er bare funnet på, men ligner på riktige referanser jeg har kommet over). Nå lurer jeg på om det finnes en matematisk formel for å omregne disse referansene på en måte som kan gjenfinnes på dagens kartverk, slik at man kan posisjpnsbestemme grotter?

Kanskje Anders, Grottemannen eller Torstein vet noe om dette?

Cato

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
I kartsammenheng er jordoverflaten delt inn i vertikale soner. I Norge følges soneinndelingen til koordinatsystemet UTM/Euref89, det står mer om dette på side 10 i skrivet Om kart av Trond Eiken. Norge strekker seg over sonene 32-36, se figur 10 i det samme skrivet.

UTM–sonene er videre delt inn i ruter på 100 x 100 km. Hver av disse rutene betegnes med to bokstaver, innen en sone er betegnelsen, for eksempel LN, entydig. Denne skissen viser UTM-sonene for Norge med ruteinndelingen i hver sone. Tallene som følger etter de 2 bokstavene angir hhv. øst- og nord-posisjon i ruta. Hvis du f.eks. har verdien LN 345 789 betyr det rute LN, rutelinje 34 østover (km) pluss 500 meter østover. Videre betyr 789 rutelinje 78 nordover (km) pluss 900 meter nordover. På denne måten vil et punkt bli bestemt til å være innenfor en rute på 100 X 100 m, noe som kanskje var den nøyaktigheten man kunne forlange når man leste posisjonen ut fra et kart i M 1:50.000.

Rutesystemet jeg har beskrevet ovenfor kalles Military Grid Reference System, se skrivet MGRS.

På de gamle M711-/N50-kartene er ruteinndelingen angitt nederst på kartbladet, se skannet fra kart 2029 IV – Bodø i den vedlagte fila MGRS-Bodokartet.jpg.

Når det gjelder spørsmålet om det finnes en matematisk formel for å omregne disse referansene, så tror jeg dessverre ikke det. Disse referansene ble nok mest brukt før datateknologien ble vanlig. Det nærmeste vi kommer er nok den vedlagte fila utm100km-ruter.pdf som inneholder en oversikt over alle 100 km rutene og hvilke koordinatverdier rutebetegnelsene tilsvarer.

cato sture

• Gjest
Tusen takk for grundig svar!  :) Forstår det da slik at hvis man har tilgang til kart med det gamle systemet så kan man finne posisjonen brukbart nøyaktig. Vet man først hvor det er, kan man lett finne igjen punktet på nyere kart og evt. bruke nettbasert tjeneste til å få koordinatene helt nøyaktig. Lett som en plett!

Cato

Utlogget Anders

• Fullt medlem
  • Fullt medlem
  • *
Her er en god konverter for å transformere (regne om) koordinater fra et system til et annet: https://www.kartverket.no/Kart/transformere-koordinater/.