Skrevet av Emne: Ny Distotype med Kamera , kompass, Bluetooth og Helningsmåler  (Lest 1035 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Utlogget TomDahl

• Fullt medlem
  • Senior medlem
  • *
  • Naturen er sjefen - tross alt...
Disto S910 er akkurat lansert, den har både kamera, kompass, helningsmåler 300m rekkevidde, integrert stativ og Bluetooth, alt i en utrolig kompakt innpakning som er nokså lik disto X2.
Noe for grottere kanskje?
Prisen er stiv: ca kr 17 000 så vidt jeg kan se...
Legger ved kopi av brosjyren.

Utlogget Grottemannen

• trrr
  • Senior medlem
  • *
Både god og dårlig nyhet?  Mest god; dårlig, fordi mange har investert i ulike Disto-X utgaver. Leica har tydeligvis tatt utfordringen og satt sammen en enda bedre sak. Bortsett fra den stive prisen, kan vi nå reklamere til produsenten - om det skulle være noe poeng.

Da vi lagde Lidar-skannet av Golondrinas-sjakta i 2009, kjøpte jeg for sikkerhets skyld en såkalt "TruePulse" lasermåler, som også har bluetooth, avstand, inklinometer og kompass. Meget stiv pris den gang, over 15 000 Kr. Dens usynlige laser har kikkertsikte og rekkevidde over 1000 meter. (Kikkerten betyr at en med vanlig grottekartlegging må ha trynet nedi søla slik som tidligere). I tillegg til Lidar-skanningen, kartla jeg de nederste 100 metrene med truepulse på følgende måte: nede på bakken, ved bunnen av tauet, skøyt jeg i sirkel langsmed overgangen mellom gulv og vegg, Gulvet måler omtrent 300 m på tvers. Klatret så ca 20 m opp i tauet, stanset, og skøyt tre skudd rett ned. dette for å markere skille og for å måle høyden. Så en ny, horisontal "skive" rundt i sjakta. Fortsatte sånn noe mer enn 100 m opp, før jeg på grunn av tiden (og kø for oppstigning under meg), måtte klatre helt opp. En annen ekspedisjonsdeltaker rigget til en campingstol på rapellbremsen sin, og rapellerte ned mens han skøyt på samme måte ovenfra, og vi fikk en fullstendig modell.  Modellen laget med den billige TruePulsen ble slett ikke verst, selv om den jo er grovere. Lidaren koster over en million kroner.

Nylig hørte jeg et foredrag av Andy Eavis, som nå (sammen med national geographic) Lidar-skanner de fleste "store rom" rundt i verden. Han hadde em et par 3D-printede  "Lego"-modeller som en kan åpne og kikke inni.  Veldig instruktivt!

Forøvrig har jeg "skannet" både Trollkjerka og Steinugleflåget med TruePulsen.
... etter oss kommer få fotspor og mye kunnskap...
alle innlegg (C) S.E. Lauritzen